بسوی ظهور

مهدویت از منظر قرآن و روایات

بسوی ظهور

مهدویت از منظر قرآن و روایات

بسوی ظهور

امیرالمومنین (ع): «هرکس در ذلّت فراگیری دانش ساعتی صبر نکند در ذلّت جهل تا ابد باقی خواهد ماند.».

۲۲ مطلب در خرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است

یکی از روحانیون مسیحی به نام ج. ب. گالیدون در آغاز سده بیستم میلادی، در کتاب خود با عنوان یادداشتی بر عهد عتیق و عهد جدید کتاب مقدس (1980: ج 2) می‏نویسد: در زبان‏های عبرانی باستان واژه ایلیا یا ایلی به معنی خدا یا الله به‏ کار نرفته است، بلکه واژه یاد شده نشان می‏دهد که در عصر آینده یا آخرالزمان شخص خواهد آمد که نامش ایلیا یا ایلی باشد.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ خرداد ۹۵ ، ۱۱:۲۹
علی مویدی

در سوره ی انعام خداوند متذکر میشود که سنت و قانون الهی این است که قبل از آمدن عذاب آسمانی، امتها توسط خداوند دچار مشکلات و بلایا از قبیل خشکسالی، قحطی، سیل، زلزله، جنگ، بیماریهای مسری و مانند آن میگردند تا به اشتباه خود پی ببرند و از گناهان توبه کنند، ولی امتها متنبه نمیشدند، سپس خداوند آنها را دچار مکر و سنت استدراج یعنی رفاه، آسایش و انواع نعمت میکرد تا بخوبی در غفلت و گناهان فرو بروند و آنگاه عذاب الهی بطور ناگهانی، همه ی منحرفان و نسل آنان را ریشه کن میکرد[1] 

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۷ خرداد ۹۵ ، ۱۸:۱۴
علی مویدی

بسوی ظهور(15):عذاب آخرالزمان در کتاب مقّدس

چهارشنبه, ۲۶ خرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۵۴ ب.ظ

در کتاب مقدّس ابواب مختلفی، بنام انبیاء بنی اسراییل موجود است که کتاب های آسمانی، آن رسولان الهی می باشد، که در آنها به موضوع آخرالزمان و نشانه های ظهور منجی موعود پرداخته شده، و با آیات و روایات اسلامی تطابق دارند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ خرداد ۹۵ ، ۱۲:۵۴
علی مویدی

در قرآن کریم آمده است که ما در کتاب زبور، به داود نبیِ وحی کردیم، چنانکه قبل از او به موسی(ع) در تورات وحی کرده بودیم که زمین را بندگان صالح خدا به ارث خواهند برد: «وَ لَقَدْ کَتَبْنا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصَّالِحُون‏»[1]

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ خرداد ۹۵ ، ۱۵:۵۱
علی مویدی

 

با توجه به روایات فراوان شیعه و سنّی، ظهور حضرت عیسی(ع) مصادف و مقارن است با ظهور حضرت مهدی عج، بنابراین نشانه های ظهورحضرت عیسی(ع)، همان نشانه های ظهور حضرت مهدی عج خواهد بود.

«پس عیسی از هیکل بیرون شده برفت و شاگردانش پیش آمدند تا عمارتهای هیکل را بدو نشان دهند، عیسی ایشان را گفت آیا همه این چیزها را نمی‏بینید هر آینه به شما می‏گویم در اینجا سنگی بر سنگی گذارده نخواهد شد که به زیر افکنده نشود، و چون به کوه زیتون نشسته بود شاگردانش در خلوت نزد وی آمده گفتند به ما بگو که این امور کی واقع می‏شود و نشان آمدن تو و انقضای عالم چیست

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ خرداد ۹۵ ، ۱۱:۵۱
علی مویدی

امام صادق(ع) در روایتی طولانی علّت تأخیر در ظهور و طولانی شدن غیبت را شبیه تأخیر هفت مرتبه ای عذاب در قوم حضرت نوح میداند. که خداوند به جهت عمل به وعده ی خودش مبنی بر استخلاف و استقرار مومنان در زمین وهلاکت منحرفان، هفت مرتبه وعدهاش را به تأخیر انداخت تا مومنان از مدعیان جداسازی و پاکسازی و در روز عذاب نابود گردند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ خرداد ۹۵ ، ۱۶:۰۰
علی مویدی

خداوند متعال به اهل ایمانی که اهل تقوی و عمل صالح هستند وعده ی استخلاف و وراثت در زمین داده است، بنابراین کفار، منافقین و مومنانی که اهل تقوی و عمل صالح نباشند، مصداق این وعده ی الهی نخواهند بود، و در حکومت مهدوی حضور نخواهند داشت و نحوه ی استخلاف و وراثت مومنان در امت اسلام به عینه مانند استخلاف مومنان در امت های گذشته است بدین صورت که این وعده ی الهی با نابودی و ریشه کن شدن مجرمان در آخرالزمان با آمدن عذاب استیصال محقق میشود، و سپس مومنان جانشین آنان میگردند و زمین و منافع آن را از آنان به ارث خواهند برد:

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ خرداد ۹۵ ، ۱۱:۰۰
علی مویدی

بسوی ظهور(10):عذاب جهانی در آخرالزمان

چهارشنبه, ۱۹ خرداد ۱۳۹۵، ۰۴:۰۰ ب.ظ

قرآن کریم تأکید میکند بر اینکه حوادث و گرفتاریهایی که برای امت های گذشته اتفاق افتاده، به عینه برای امت اسلام هم تکرار خواهد شد:

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ خرداد ۹۵ ، ۱۶:۰۰
علی مویدی


"قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِکُمْ سُنَنٌ فَسیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانْظُروا کَیْفَ کانَ عاقِبَةُ الْمُکَذِّبین"[1]

و سنن: جمع سنة است، و آن بمعنى روش و جریان امریست که روى ضابطه معیّن و تقدیر معلومى باشد[2]،  خداوند متعال میفرماید در امتهای گذشته قوانین ثابت و همیشگی از طرف ما جریان داشته و در امت اسلام هم جریان خواهد داشت و این سنت ها ،حاکم بر جامعه و تعیین کننده ی سرنوشت آنان است و سعادت و شقاوت دنیوی امتها بر اساس این سنتها رقم میخورد و سعادت امت اسلام در گرو شناسایی و کشف این قوانین الهی است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ خرداد ۹۵ ، ۱۱:۳۷
علی مویدی

در حدیث قدسی خداوند متعال فرمود: «لا اله الا الله» دژ و قلعه ی محکم من است، هر کس به آن وارد شود از عذاب دنیوی و اخروی در امنیّت خواهد بود، و در حدیث قدسی دیگر که به منزله ی تفسیر آن است فرمود: ولایت علی بن ابیطالب، قلعه ی محکم من است، و ورود به آن باعث امنیّت میگردد. [1] مفهوم آن این است که اکثریت امت اسلام، به دلیل خروج از ولایت امیرالمومنین دچار عذاب دنیوی و اخروی میگردد. در آیات 204 تا 214سوره ی بقره به همین مطلب پرداخته شده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ خرداد ۹۵ ، ۱۲:۴۵
علی مویدی