بسوی ظهور

مهدویت و آخرالزمان از منظر ادیان ابراهیمی

بسوی ظهور

مهدویت و آخرالزمان از منظر ادیان ابراهیمی

بسوی ظهور

امیرالمومنین (ع): «هرکس در ذلّت فراگیری دانش، ساعتی صبر نکند، در ذلّت جهل، تا ابد، باقی خواهد ماند.»

۲۷ مطلب در تیر ۱۳۹۵ ثبت شده است

منتظر واقعی، توسط امام زمان عج به فرج شخصی نائل میشود و از حیات ملکوتی و برزخی برخوردار میشود:

أَ وَ مَنْ کانَ مَیْتاً فَأَحْیَیْناهُ وَ جَعَلْنا لَهُ نُوراً یَمْشِی بِهِ فِی النَّاسِ کَمَنْ مَثَلُهُ فِی الظُّلُماتِ لَیْسَ بِخارِجٍ مِنْها کَذلِکَ زُیِّنَ لِلْکافِرِینَ ما کانُوا یَعْمَلُونَ»[1]

وآیا آنکه مرده بود، پس او را (با هدایت خویش) حیات بخشیدیم و براى او نورى  قرار دادیم که با آن در میان مردم راه خود را بیابد، مَثَل او مَثَل کسى است که در ظلمت‏ها قرار دارد و از آن بیرون آمدنى نیست؟ این گونه براى کافران، کارهایى که مى‏ کردند جلوه داده شده بود.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ تیر ۹۵ ، ۱۲:۳۵
علی مویدی

تاکید بر وقوع و حتمیت پنج علامت قبل از ظهور و قیام قائم و نیز ذکر شدن یمانی در کنار نشانه های حتمی متواتری همچون سفیانی و خسف بیداء بر حتمیت قیام یمانی، دلالت و تاکید دارد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ تیر ۹۵ ، ۱۲:۴۲
علی مویدی

اگر انسان منتظر حقیقی باشد و یا در اوج، به انتظار عارفانه برسد، آن گاه اگر ظهور هم رخ ندهد، او به فرج شخصی خود خواهد رسید و از نعمت عنایات خاصه ی امام زمان (عج) برخوردار خواهد شد. (1)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ تیر ۹۵ ، ۱۱:۴۶
علی مویدی

امام صادق (ع) میفرماید: هر کس امامش را بشناسد از تأخیر در ظهور ضرر نمیبیند، و مانند این است که در لشکر امام زمان عج حضور دارد، بلکه مانند کسی است که زیر پرچم حضرت است و به منزله ی کسی است که در رکاب پیامبر اکرم به شهادت رسیده است:

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ تیر ۹۵ ، ۱۱:۵۷
علی مویدی

آیا یمانی شیعه است؟ / نام و نسب یمانی چیست؟

يكشنبه, ۲۷ تیر ۱۳۹۵، ۱۱:۳۶ ق.ظ


نام یمانی

در مورد نام واقعی یمانی، حدیثی از پیشوایان معصوم، در منابع شیعه، به دست ما نرسیده است. عدم تصریح به نام این شخصیت می‌تواند علاوه بر جلوگیری از تطبیق و تعیین مصداق برای مدعیان دروغین یمانی، می‌تواند به دلیل حفاظت از جان و در امان ماندن او از سوء قصدهای احتمالی باشد تا این شخصیت بزرگ بتواند در زمان مقرر، رسالت مقدس خود را به انجام رساند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ تیر ۹۵ ، ۱۱:۳۶
علی مویدی

سیمای عراق در روایات آخرالزمانی

شنبه, ۲۶ تیر ۱۳۹۵، ۰۲:۰۳ ب.ظ

در بررسی ویژگی ها و اهمیت سرزمین «عراق»، ذکر روایات ائمه ی اطهار (ع) از جایگاه ویژه ای برخوردار است. بنابراین در این مقاله سعی شده است روایاتی که درباره ی این سرزمین و خصوصاً ارتباط آن با واقعه ی شریف ظهور است، بیان شوند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ تیر ۹۵ ، ۱۴:۰۳
علی مویدی

جهان درآستانه ظهور

جمعه, ۲۵ تیر ۱۳۹۵، ۰۱:۵۸ ب.ظ

 

 ظهور مهدی موعود(ع)، برانگیخته شدن آخرین نور هدایت و ذخیرة الهی برای هدفی بسیار بزرگ و به پایان رساندن راه نیمه تمام پیامبران و اولیای خداوند است. بیشتر روایاتی که از آن عصرِ روشنایی، سخن به میان آورده، از زندگی و جهان پیش از آن، به عنوان تاریک‌ترین دوران زندگی بشر و ستم‌بارترین مرحلة حیات وی یاد کرده است. دورانی که می‌رود تا یأس و ناامیدی حاکم بر بخش‌های قابل توجه آن، آخرین رشته‌های پیوند انسان‌ها را از پروردگار یگانه بگسلد و آنها را در گرداب‌های هلاکت نابود سازد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ تیر ۹۵ ، ۱۳:۵۸
علی مویدی

نامه امام زمان عج به شیخ مفید و نشانه ی ظهور

پنجشنبه, ۲۴ تیر ۱۳۹۵، ۰۹:۵۱ ق.ظ

 

در یادکرد متن نامه ‏اى دیگر از سوى امام علیه السلام که روز پنجشنبه، بیست و سوم ذى حجّه سال چهارصد و دوازده به شیخ مفید رسید:

 

«بسم اللَّه الرحمن الرحیم. سلام خدا، بر تو اى یاور حق و دعوتگر به آن، با سخن راست! ما با تو خدایى را مى‏ستایم که جز او معبودى نیست و معبود ما و پدران نخستین ماست و از او مى‏ خواهیم بر پیامبر و سَرور و مولایمان، محمّد خاتم پیامبران، و بر خاندان پاک او درود فرستد.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ تیر ۹۵ ، ۰۹:۵۱
علی مویدی

بسوی ظهور(26):عوامل نجات از عذاب‏ آخرالزمان

سه شنبه, ۲۲ تیر ۱۳۹۵، ۰۶:۵۲ ب.ظ

1. اجابت از دعوت محمّد صلى الله علیه و آله‏:

اجابت از دعوت پیامبر اسلام حضرت محمّد صلى الله علیه و آله موجب نجات از عذاب دردناک:

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ تیر ۹۵ ، ۱۸:۵۲
علی مویدی

تحقق ظهور صغری از نگاه علامه حسن زاده آملی

دوشنبه, ۲۱ تیر ۱۳۹۵، ۰۹:۱۷ ق.ظ

 

به گزارش خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران،اوایل روزهای سال 1380 با جمعی از دوستـــان عازم شهر مقدس قـــم شدیم در ایام حضور در قم با محقق بزرگواری آشنا شدیم که در مورد ظهور و نشانه‌های آن تحقیقات گسترده‌ای انجام داده بود و با استدلال‌های روایی جالب معتقد بود که ظهور بسیار نزدیک است  نکات علمی سخنان ایشان، هر شنونده‌ای را به تفکر وامی‌داشت و قضیه فراتر از یک ادعای احساسی و بی‌بنیان بود تا این که در همان ایام توفیق، یارِ جمع دوستان شد و در صبح یک روز بهاری موفق به حضور در بیت علامه حسن‌زاده آملی (حفظه الله تعالی) شدیم و از نزدیک این دانشمند گران‌قدر را زیارت کردیم داستان چگونگی حضور در محضر ایشان و ساعتی که در خدمت معظم له بودیم خود جریانی شیرین و درس‌آموز است که وقت مستقلی برای بیان می‌خواهد که در این مقاله مختصر نمی‌گنجد.

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ تیر ۹۵ ، ۰۹:۱۷
علی مویدی

در آخرالزمان روزی می آید که خداوند بزرگترین معجزاتش در طول تاریخ را با طلوع خورشید از مغرب به جهانیان نشان خواهد داد و آن روز، همان روز موعودی است که خداوند در آغاز خلقت به ابلیس وعده داد که پایان او و همه ی پیروانش از جنّ و انس خواهد بود، و هر کس قبل از آن روز اهل ایمان و عمل صالح نبوده است، ایمان آوردنش در آن روز فایده ای نخواهد داشت و توبه ی آنان پذیرفته نمیشود و عذاب نهایی فرا میرسد و باطل برای همیشه به پایان خواهد رسید:

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ تیر ۹۵ ، ۱۰:۱۲
علی مویدی

«وَ ما کانَ اللَّهُ لِیُعَذِّبَهُمْ وَ أَنْتَ فِیهِمْ وَ ما کانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ یَسْتَغْفِرُونَ»[1]

«(اى پیامبر!) تا تو در میان آنها هستى، خداوند آنها را مجازات نخواهد کرد؛ و (نیز) تا استغفار مى‏ کنند، خدا عذابشان نمى ‏کند.»

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ تیر ۹۵ ، ۱۳:۰۴
علی مویدی

«فَلَوْ لا کانَتْ قَرْیَةٌ آمَنَتْ فَنَفَعَها إِیمانُها إِلَّا قَوْمَ یُونُسَ لَمَّا آمَنُوا کَشَفْنا عَنْهُمْ عَذابَ الْخِزْیِ فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ مَتَّعْناهُمْ إِلى‏ حِین‏»[1]

«پس اهل هیچ شهرى (به موقع) ایمان نیاورد که (ایمانش به او) سود بخشد؟ مگر قوم یونس (که وقتى در آخرین لحظه ایمان آوردند،) ما عذاب خوار کننده را در زندگى دنیا از آنان برطرف کردیم و تا مدّتى بهره ‏مندشان ساختیم.»

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ تیر ۹۵ ، ۰۰:۳۴
علی مویدی

 

«خسف بیداء» که تعدد روایات و تنوع منابع درباره آن نشان‌دهنده اهمیت و اهتمام نویسندگان متقدم به آن است، از نشانه‌های حتمی ظهور امام مهدی(عج) به شمار می‌رود که هم جوامع معتبر شیعی، احادیث مربوط به آن را گزارش کرده‌اند و هم منابع معتبر اهل سنت بدان پرداخته‌اند و دامنه آن به بحث‌های فقهی نیز کشیده شده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ تیر ۹۵ ، ۱۳:۰۲
علی مویدی

خداوند متعال، منحرفان از دین اسلام را به عذابی شبیه عذاب قوم عاد، ثمود  تهدید کرده است:

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ تیر ۹۵ ، ۱۸:۳۸
علی مویدی

خداوند متعال بطور کلی امت اسلام و جهانیان را به سه گزینه عذاب تهدید میکند: 1.عذاب های آسمانی،  2.عذاب های زمینی،  3.تفرقه و اختلاف و جنگ مذهبی.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ تیر ۹۵ ، ۱۴:۴۲
علی مویدی

مالکیت فلسطین در قرآن/ پایانی

شنبه, ۱۲ تیر ۱۳۹۵، ۱۲:۰۴ ب.ظ

موسی برای تحقق «ارض موعود» آمد

حضرت موسی(ع) فرستاده شد تا وعدۀ یعقوب و یوسف را برای بازگشت به ارض مقدس تحقق بخشد و بنی‌اسرائیل را که مدت تبعیدشان پایان یافته بود به فلسطین بازگرداند. برای خروجِ این چند ده هزار نفر از مصر، حضرت موسی(ع) بایست از رئیس قوم یعنی فرعون اجازه می‌گرفت.[1]

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ تیر ۹۵ ، ۱۲:۰۴
علی مویدی

ماجرای مالکیت فلسطین، از حضرت ابراهیم(ع) شروع می‌شود. او در میانه یک قوم سراسر گمراه و بت‌پرست در جنوب عراق کنونی، به دنیا آمد. ابراهیم در سنین نوجوانی بود[1] که به عقل خود و بدون اینکه معلمی دیده باشد، فهمید که بت‌ها نمی‌توانند «خدا» یعنی آفرینندۀ موجودات باشند. پس در یک اقدام انقلابی، بت‌های قومش را شکست. در ابتدا برای آن مردم، معلوم نبود که چه کسی بت‌ها را شکسته است. اما پدر بت‌ساز ابراهیم، وقتی تبر خود را در معبد یافت و سخنان پیشین پسرش را در نفی بت‌ها به یاد آورد، علیه او شهادت داد. ابراهیم با آنها محاجّه کرد، اما فایده‌ای نداشت. 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ تیر ۹۵ ، ۱۵:۳۴
علی مویدی

مسجد الاقصی واقعی کجاست؟+ تصاویر

جمعه, ۱۱ تیر ۱۳۹۵، ۰۳:۰۶ ب.ظ


مکانی که امروزه مسجد الاقصی نامیده می‌شود، بعد از اسلام ساخته شده و پیش از اسلام بنایی به این نام وجود نداشت، بلکه عبدالملک مروان خلیفۀ مروانی آن را بنا کرده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، شهر بیت المقدس که پیش از اسلام به نام‌هایی؛ چون اورشلیم و ایلیا نیز خوانده می‌شد، از جمله شهرهایی است که هر یک از ادیان اسلام، مسیحیت و یهود، تقدس خاص و ویژه‌ای برای آن قائل‌اند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ تیر ۹۵ ، ۱۵:۰۶
علی مویدی

       حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ إِبْرَاهِیمَ بْنِ إِسْحَاقَ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا عَبْدُ الْعَزِیزِ بْنُ یَحْیَى الْجَلُودِیُّ بِالْبَصْرَةِ قَالَ حَدَّثَنَا الْحُسَیْنُ بْنُ مُعَاذٍ قَالَ حَدَّثَنَا قَیْسُ بْنُ حَفْصٍ قَالَ حَدَّثَنَا یُونُسُ بْنُ أَرْقَمَ عَنْ أَبِی سَیَّارٍ الشَّیْبَانِیِّ عَنِ الضَّحَاکِ بْنِ مُزَاحِمٍ عَنِ النَّزَّالِ بْنِ سَبْرَةَ قَالَ: 

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ تیر ۹۵ ، ۱۲:۴۷
علی مویدی