بسوی ظهور

مهدویت و آخرالزمان از منظر ادیان ابراهیمی

بسوی ظهور

مهدویت و آخرالزمان از منظر ادیان ابراهیمی

بسوی ظهور

امیرالمومنین (ع): «هرکس در ذلّت فراگیری دانش، ساعتی صبر نکند، در ذلّت جهل، تا ابد، باقی خواهد ماند.»

۲۹ مطلب در مرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است

برکات عقل در روایات

يكشنبه, ۳۱ مرداد ۱۳۹۵، ۰۵:۴۹ ب.ظ

 

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله: خداوند چیزى بهتر از خرد، قسمتِ بندگان خود نکرده است.

 

 

پس، خوابِ خردمند برتر از شب زندهدارىِ نادان است و در خانه ماندن خردمند برتر از سفر کردن نادان [براى طاعت خدا مانند حج و جهاد] است.

 

 

خداوند هیچ پیامبر و رسولى را مبعوث نکرد مگر آن گاه که خردش به کمال رسید و خردش برتر از همه خردهاى امتش گشت. و آنچه پیامبر صلى الله علیه و آله در درون خود نگاه مىدارد برتر از کوشش کوشندگان است. و بنده فرایض خدا را نگزارد مگر آن گاه که درباره او تعقّل ورزد و همه عابدان در فضیلت عبادتشان به آن جا که خردمندان مىرسند نرسند. خردمندان همان اولوالالباب (صاحبان اندیشه) هستند که خداوند متعال فرمود: «و پند نگیرند مگر اولوالالباب».

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ مرداد ۹۵ ، ۱۷:۴۹
علی مویدی

تکامل عقل در عصر ظهور

شنبه, ۳۰ مرداد ۱۳۹۵، ۰۶:۴۷ ب.ظ


الْحُسَیْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ مُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْوَشَّاءِ عَنِ الْمُثَنَّى الْحَنَّاطِ عَنْ قُتَیْبَةَ الْأَعْشَى عَنِ ابْنِ أَبِی یَعْفُورٍ عَنْ مَوْلًى لِبَنِی شَیْبَانَ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ: إِذَا قَامَ قَائِمُنَا وَضَعَ اللَّهُ یَدَهُ عَلَى رُءُوسِ الْعِبَادِ فَجَمَعَ‏ بِهَا عُقُولَهُمْ‏ وَ کَمَلَتْ بِهِ أَحْلَامُهُمْ.[1]

حضرت باقر علیه السّلام فرمود: چون قائم ما قیام کند خداوند دست رحمتش را بر سر بندگان گذارد پس عقولشان را جمع کند و (تا پیروى هوس نکنند و با یک دیگر اختلاف نورزند) و در نتیجه خردشان کامل شود (متانت و خود نگهداریشان کامل شود).

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۰ مرداد ۹۵ ، ۱۸:۴۷
علی مویدی

نقش زنان در عصر ظهور/ رجعت زنان آسمانی

پنجشنبه, ۲۸ مرداد ۱۳۹۵، ۰۲:۳۷ ب.ظ

حضور پنجاه زن در بین 313 نفر

امام باقر علیه السّلام در بیان بعضى از نشانه ‏هاى ظهور، مى‏ فرماید:

«به خدا سوگند، 313 نفر مى‏ آیند که پنجاه تن از این عده زن هستند و بدون هیچ قرار قبلى، در مکه کنار یک‏دیگر جمع خواهند شد. این است معناى آیه شریفه: هر جا باشید خداوند همه شما را حاضر مى ‏کند، زیرا او بر هر کارى توانا است».

۵ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ مرداد ۹۵ ، ۱۴:۳۷
علی مویدی

چکیده

یکی از عارفان معروف جهان اسلام، «محی الدین ابن عربی» است. وی با این که به مذهب تسنن شهرت دارد، بسیاری از اعتقادات او مانند عقاید مذهب تشیع است؛ از جمله آن عقاید، عقیده به حضرت مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف و نحوه ظهور او می باشد. مطالعه برخی آثار او به ویژه باب مبسوط 366 فتوحات مکیه که در این زمینه نگارش یافته است، نظریه مقاله حاضر را بیان می کند.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ مرداد ۹۵ ، ۱۰:۲۱
علی مویدی

روایتی بسیار زیبا در باب امامت از امام علی بن موسی الرضا علیه آلاف التحیه و السلام در کتاب شریف تحف العقول :[1]

الْإِمَامُ‏ کَالشَّمْسِ الطَّالِعَةِ الْمُجَلِّلَةِ بِنُورِهَا لِلْعَالَمِ وَ هُوَ بِالْأُفُقِ حَیْثُ لَا تَنَالُهُ الْأَبْصَارُ وَ لَا الْأَیْدِی‏ الْإِمَامُ الْبَدْرُ الْمُنِیرُ وَ السِّرَاجُ الزَّاهِرُ وَ النُّورُ الطَّالِعُ وَ النَّجْمُ الْهَادِی فِی غَیَابَاتِ الدُّجَى‏ وَ الدَّلِیلُ عَلَى الْهُدَى وَ الْمُنْجِی مِنَ الرَّدَى‏

۴ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ مرداد ۹۵ ، ۰۰:۴۶
علی مویدی

بیشترین یاران امام مهدی (عج) از کدام قومند؟

دوشنبه, ۲۵ مرداد ۱۳۹۵، ۰۹:۴۱ ق.ظ

هرچند اصحاب قائم (عج) از نژاد خاص، قبیله ای باسابقه یا کشوری معروف گزینش نمی گردند، زیرا این نهضت یک قیام عدالت گسترانه است و در راستای تحقق اسلام ناب، نژادپرستی در آن جایی ندارد و یاران امام زمان علیه السلام از سراسر جهان و دورترین شهرها و به تعبیر روایات از «اقالیم الارض» و «اقصی البلاد» گرد هم می آیند.» (۱)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ مرداد ۹۵ ، ۰۹:۴۱
علی مویدی

آْیا ستاره ی دنباله داری در راه زمین است؟ آیا این ستاره می تواند همان وعده روایات باشد؟

النین نام ستاره دنباله داریست که مدتی قبل کشف شد ، هرچند کشف این دنباله دار مباحث گوناگونی را به دنبال داشت اما آنچه برای ما قابل تامل و توجه می باشد ، شباهتهای زیادی است که میان این دنباله دار و ستاره دنباله داری که در روایات عصر ظهور ، آشکار شدن آن بعنوان یکی از نشانه ای بسیار نزدیک به ظهور ، مطرح شده است :

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ مرداد ۹۵ ، ۰۰:۰۶
علی مویدی

وظائف منتظران(4):درمان قلب

يكشنبه, ۲۴ مرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۰۰ ق.ظ

منتظر واقعی، باید خود را اصلاح کند و اساس و ریشه ی اصلاح مملکت وجود انسان، اصلاح قلب است، زیرا او امام اعضاء و پادشاه مملکت انسان است و اعضاء و قوای ظاهری و باطنی انسان، به او اقتدا میکنند و «الناسُ علی دینِ مُلوکهم».

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ مرداد ۹۵ ، ۰۰:۰۰
علی مویدی

بزرگترین خطر جامعه ی منتظر در آخرالزمان، قساوت قلب میباشد که اکثریت جامعه را در بر میگیرد و باعث نزول عذاب و پایان اجل امت پیامبر ص میگردد. لذا باید عوامل پیدایش قساوت را دانست تا به این بلا و سرطان در آخرالزمان مبتلا نشد و انسان منتظر از جرگه ی منتظران و صالحان و اهل نجات خارج نگردد.

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ مرداد ۹۵ ، ۱۲:۲۰
علی مویدی

حضرت حجت عج در آخرین توقیع خود به علی بن محمد سمری، از میان تمام آسیب های آخرالزمان و نشانه های غیر حتمی ظهورش، فقط از قساوت قلب نام میبرد: «فَلَا ظُهُورَ إِلَّا بَعْدَ إِذْنِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ ذَلِکَ بَعْدَ طُولِ الْأَمَدِ وَ قَسْوَةِ الْقُلُوبِ وَ امْتِلَاءِ الْأَرْضِ جَوْراً[1] این نشان از اهمیت این آسیب، از نگاه ایشان دارد و حضرت به جامعه ی شیعی و منتظر، هشدار میدهد تا خود را در مقابل بزرگترین خطر و بیماری آخرالزمانی خود را واکسینه کنند و از آن پیشگیری کنند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ مرداد ۹۵ ، ۱۸:۰۳
علی مویدی

از کیومرث تا سوشیانس

سه شنبه, ۱۹ مرداد ۱۳۹۵، ۰۶:۳۹ ب.ظ
عقیده به ظهور «موعود» مخصوص به دین یا ملت خاص نیست. هر یک از ملل منتشر در عالم به نوعی برای این اعتقاد اقرار آورده اند و برای رهایی جهان از چنگال ظلم و تباهی ، ظهور منجی آخرالزمان را انتظار می کشند.«سوشیانس مزدیسنا» به منزله «کرشنای » برهمنان و «بودای پنجم » بودائیان مورد قبول همه زردشتیان می باشد، آنان منتظر سه موعود می باشند و قائل به وجود هزار سال فاصله میان هر یک از آنانند. «این موضوع در اوستا و کتب پهلوی و پازند و پارسی مشروحا با یک زبان شاعرانه و تعبیرات بسیار دلکش و عالی بیان شده است در اوستای عهد ساسانیان نسک مخصوصی راجع به سوشیانس بوده است » بنابر اعتقاد زردشتیان ، طول جهان دوازده هزار سال خواهد بود که خود به چهار دوره یا عهد سه هزارساله تقسیم می شود.
۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ مرداد ۹۵ ، ۱۸:۳۹
علی مویدی

«فَإِذا قُضِیَتِ الصَّلاةُ فَانْتَشِرُوا فِی الْأَرْضِ وَ ابْتَغُوا مِنْ فَضْلِ اللَّهِ وَ اذْکُرُوا اللَّهَ کَثِیراً لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ»[1]

پس هنگامى که نماز پایان یافت، در زمین پراکنده شوید و از فضل الهى طلب کنید و خدا را بسیار یاد کنید، باشد که رستگار شوید.

«الفَلْحُ‏: شکافتگى است، و از این معنى واژه فلاح یعنى برزگر و زارع است که زمین را مى شکافد.»[2]

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ مرداد ۹۵ ، ۱۵:۱۵
علی مویدی

 قبل از ظهور امام مهدی(عج)، حکومت در حجاز (عربستان) در اختیار چه کسانی است؟ روایات تصریح دارند که حکومت منطقه حجاز، کشور عربستان و حاکمان مکه و مدینه، قبل از ظهور و قیام امام مهدی علیه السلام، حکومتی مخالف اهل بیت و دشمن شیعه، می‌باشد. اما با ظهور و قیام علنی امام مهدی، حکومت بنی فلان، برای همیشه نابود خواهد شد. قبل از ظهور و قیام امام مهدی علیه السلام، منطقه حجاز وکشور عربستان، حکومت به صورت خانوادگی، اداره میشود.

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۷ مرداد ۹۵ ، ۱۲:۱۵
علی مویدی

  

باب اول‏: فصل اول: در بیان اصل اول:

( 22) و آن جهل ست به معرفت نفس که او حقیقت آدمیست و بناى ایمان به آخرت و معرفت حشر و نشر ارواح و اجساد به معرفت دل ست و اکثر آدمیان از آن غافلند.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ مرداد ۹۵ ، ۰۷:۱۱
علی مویدی

در این مقاله به فاصله بین سفیانی در سوریه تا قیام امام عصر از مکه و نیز فرق بین ظهور، قیام و خروج امام عصر، پرداخته خواهد شد. و دیدگاه ها مختلف، نقد و بررسی می شود.

۵ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ مرداد ۹۵ ، ۱۰:۱۲
علی مویدی

ابو محمّد حسن بن احمد مکتّب گوید:

در سالى که شیخ علىّ بن محمّد سمرى- قدّس اللَّه روحه- در بغداد درگذشت، چند روز قبل از وفاتش در محضرش بودم و توقیعى را براى مردم خارج ساخت که نسخه آن چنین است:

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ مرداد ۹۵ ، ۱۲:۱۸
علی مویدی

امام صادق علیه‌السلام در کلامی ارزشمند نزدیکترین حالت بنده به خدا و خشنودی باری تعالی از وی را اعتقاد به حجت خدا و انتظار فرج ایشان بطور شبانه روز دانسته‌اند. سوالی که اینجا مطرح میشود این است که با وجود اینکه تا علائم و نشانه های حتمی ظهور امام زمان عج رخ ندهد، حضرت ظهور نمیکند، چرا امام صادق ع میفرماید: صبح و شام منتظر فرج باشید؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ مرداد ۹۵ ، ۱۲:۵۶
علی مویدی

انرژی هسته ای و راز آرماگدون

سه شنبه, ۱۲ مرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۱۵ ب.ظ

الهیات آرماگدون، راز اصلی مخالفت آمریکا با برنامه هسته ای ایران

پیروان مکتب الهیات آرماگدون هسته ای موظفند، تلاش خود را برای عملی شدن آن به خرج دهند و از آن‏جاکه شرط ظهور مسیح ، بروز "جنگ فراگیر هسته ای" است دنیا برای رسیدن به صلح نهایی، باید هزینه این" جنگ مقدس" را بپردازد و آمریکا می بایست مقدمات آن را فراهم کند.

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ مرداد ۹۵ ، ۱۲:۱۵
علی مویدی

بعد از مطالعه این مقاله، درخواهید یافت که احادیث نشانه های حتمی ظهور همچون یمانی، سفیانی، مستفیض و متواتر هستند. و امکان تغییر، عدم تحقق و بداء در نشانه های حتمی ظهور، امکان پذیر نیست. و ادله مبتنی بر بداء در نشانه های ظهور، قوی نمی باشد.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ مرداد ۹۵ ، ۱۰:۵۳
علی مویدی

آنچه پیش رو دارید، نگاهی است به غیبت امام زمان علیه السلام در اندیشه بلند امام به حق ناطق، حضرت صادق علیه السلام .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ مرداد ۹۵ ، ۱۱:۴۸
علی مویدی