بسوی ظهور

مهدویت و آخرالزمان از منظر ادیان ابراهیمی

بسوی ظهور

مهدویت و آخرالزمان از منظر ادیان ابراهیمی

بسوی ظهور

امیرالمومنین (ع): «هرکس در ذلّت فراگیری دانش، ساعتی صبر نکند، در ذلّت جهل، تا ابد، باقی خواهد ماند.»

۲۷ مطلب در شهریور ۱۳۹۵ ثبت شده است

پیشگویى ‏هاى انجیل از ظهور منجى‏

چهارشنبه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۵، ۱۱:۲۰ ق.ظ

در عهد جدید بشارت به منجى، یا در اصطلاح مسیحیان «برگشت دوباره» و «آرزوى مبارک»، با تأکیدهاى بسیار مطرح شده است؛ تا جایى که حتّى شاید بتوان این تأکیدها را بیشتر از آنچه در عهد قدیم آمده، دانست. در حقیقت باور به منجى یکى از اعتقادات بسیار مهم در مسیحیت امروز به شمار مىرود و همه فرق و مکاتب مسیحى به آن اعتقاد دارند و حتّى برخى در شوق انتظار بازگشت عیسى مسیح زندگى مىکنند. در اینجا بحث منجى در عهد جدید را حول سه محور اساسى پى مىگیریم: بشارت به ظهور منجى، نشانههاى ظهور منجى، و برکات ظهور منجى.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ شهریور ۹۵ ، ۱۱:۲۰
علی مویدی

مهدی علیه السلام در آیینه خطبه غدیر

دوشنبه, ۲۹ شهریور ۱۳۹۵، ۱۰:۵۹ ق.ظ

جریان غدیر و خطبه با عظمت آن فقط یک قصّه تاریخی خاص نیست که زمان آن گذشته و هیچ نقشی در امروز و فردای جامعه اسلامی نداشته باشد، و همین طور یک حادثه شخصی نیست که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فقط امیر مؤمنان علی علیه السلام را به عنوان وصی خود معرّفی نموده باشد و در نتیجه تاریخ مصرف و مبحث آن گذشته باشد؛ بلکه در غدیر خم و خطبه غدیریّه، توسط پیامبر دوراندیش و آینده نگر اسلام، تاریخ کلّ بشریت رقم خورد؛ چرا که امامت تمامی امامان دوازده گانه در طول تاریخ مطرح و تبیین شد؛ حقیقتی که از امیر مؤمنان علیه السلام آغاز می شود و به مهدی صاحب الزمان علیه السلام منتهی می گردد. در بخشهای پایانی خطبه غدیریه، رئوس برنامه های مهدی موعود علیه السلام بیان شده تا هم خط سیر تاریخ جامعه اسلامی ترسیم گردد و هم آینده روشن و زیبای جامعه بشری نشان داده شود؛ لذا دعوت مردم و بیعت گرفتن از آنان بر همین محور کلّی بوده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ شهریور ۹۵ ، ۱۰:۵۹
علی مویدی

منجى موعود در عهد قدیم

شنبه, ۲۷ شهریور ۱۳۹۵، ۱۲:۲۸ ب.ظ

 

اعتقاد به ظهور منجى یا مصلح جهانى، یکى از مهمترین نقاط اشتراک ادیان ابراهیمى[1] است. در این مقاله مىکوشیم این موضوع را در عهد قدیم  بررسى و تحلیل کنیم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ شهریور ۹۵ ، ۱۲:۲۸
علی مویدی

سیماى زنان در آخر الزّمان‏

پنجشنبه, ۲۵ شهریور ۱۳۹۵، ۰۱:۵۰ ب.ظ

وضع رقّتبار و مبتذل زن در عصر ما چیزى نبود که از نگاه نافذ رسول اکرم (ص) و اهلبیت طیّب و طاهر آن سرور پوشیده بماند، بلکه بهسان کسیکه با دیدگانى نافذ و قلبى بصیر در پایتختهاى اروپا و آمریکا گشته باشد، وضع تأثّرانگیز زن قرن بیستم را در میان کلمات گرانقدرش تشریح کرده، خطرات ناشى از آن را گوشزد نموده، امّت اسلامى را از فرورفتن در این منجلاب فساد بیم داده است. 

۴ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ شهریور ۹۵ ، ۱۳:۵۰
علی مویدی

120 نشانه ی ظهور در کلام امام صادق علیه السلام

چهارشنبه, ۲۴ شهریور ۱۳۹۵، ۰۹:۰۹ ب.ظ

امام صادق علیه السلام در روایتی طولانی، بیش از 120نشانه برای ظهور حضرت مهدی عج ترسیم میکند که در نوع خود بی سابقه است و این روایت نشان صدقی بر صداقت ایشان هست که بهتر از مردم آخرالزمان ویژگیها و آسیب های آخرالزمانی را برای آیندگان در در 12 قرن پیش ترسیم کرده است و گویای آن است که حضرت آینده را  بهتر از دانیال نبی و سایر پیامبران بنی اسراییل به نظاره نشسته است و حضرت در پایان تذکر میدهد با وجود اینهمه گناه، که سخط الهی را در بر دارد زمینه ی  عذاب الهی فراهم است و هر لحظه ممکن است عذاب فرا برسد، لذا انسان منتظر باید به فکر نجات خود و دیگران باشد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ شهریور ۹۵ ، ۲۱:۰۹
علی مویدی

آیت الله بهجت (ره) : حضرت غایب(عج) عجب صبری دارند!

سه شنبه, ۲۳ شهریور ۱۳۹۵، ۰۶:۰۰ ق.ظ

آیت الله العظمی بهجت(ره) :

خدا چه صبری داده به حضرت غایب (عجل الله تعالی فرجه الشریف) که هزار سال است می‌بیند بر سر مسلمان‌ها چه بلاهایی می‌آید و خود آنها چه بلاهایی بر سر هم می‌آورند، و همه را تحمّل می‌کند.

امیدواریم خداوند برای یک مشت شیعه‌ی مظلوم، صاحبشان را برساند زیرا در عالم چنین سابقه نداشته و ندارد که رئیس و رهبری از مریدان و لشکرش این قدر غیبت طولانی داشته باشد.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ شهریور ۹۵ ، ۰۶:۰۰
علی مویدی

همانطور که ذکر شد، سفیانی، نام عثمان بنابر آنچه که ذکر شد، تلمیح و اشاره ای است به اینکه به عنوان حاکم سوم منطقه شام قبل از ظهور بر سوریه، مسلط خواهد شد که به اقوام مادری خویش (بنی کلب)، بیشتر تاکید و اعتماد دارد. تکرار این کلیدواژه (بنی کلب)، در احادیث سفیانی در منطقه شام و سوریه، نشان از این دارد که از طرف ساکنین مناطق بنی‏کلب در جنوب سوریه، حمایت خواهد شد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ شهریور ۹۵ ، ۰۸:۰۰
علی مویدی

ادعاهای آخرالزمانی داعش

يكشنبه, ۲۱ شهریور ۱۳۹۵، ۰۱:۴۲ ب.ظ

مبلّغان داعش چنین وانمود می کنند که آنها یاران و سپاهیان امام مهدی (عج) در دوران ظهور هستند. این گروه با استناد به احادیث جعلی و ضعیف، حتی گاه بدون توجه به ظاهر این احادیث، بر آن است که خود را با تحولات عصر ظهور مرتبط کند.

آخرالزمان در اصطلاح به آخرین دوره حیات انسان ها پیش از پایان عمر جهان گفته می شود. به عبارتی این دوره  با ولادت پیامبر اسلام آغاز می شود و با شروع رستاخیز پایان می یابد. در همین دوره حوادث مربوط به ظهور منجی عالم بشریت رخ می دهد و جهان شاهد تحولی عظیم خواهد بود. پرچم حق و عدالت بر جهان چیره و ظلم و فساد و بی عدالتی ریشه کن می شود.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ شهریور ۹۵ ، ۱۳:۴۲
علی مویدی


از جمله، حوادث «قبل از خروج سفیانی» در منطقه شام، ورود «پرچم‌های زرد رنگ» از غرب کشور سوریه، در هنگام جنگ بین دو پرچم و دو تفکر مقابل هم، به صحنه تحولات میدانی منطقه شام و سوریه، می‌باشد که رخ داده است و یا در آینده رخ خواهد داد.بعد از اختلاف میان دو تفکر و دو پرچم مخالف در سرزمین شام و سوریه، جنگ و خونریزی، و بعد از رجفۀ شام، نیروهای نظامی با پرچم های زرد رنگ از غرب کشور سوریه، به همراه ماشین ها و ادوات جنگی مجهز به پرتاب سلاح و موشک، وارد منطقه شام و سوریه خواهند شد و تغییرات اساسی در تحولات میدانی سوریه رخ خواهد داد.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ شهریور ۹۵ ، ۱۸:۲۴
علی مویدی

آیا حادثه منا در حج سال 94 نشانه ظهور است؟

جمعه, ۱۹ شهریور ۱۳۹۵، ۰۲:۳۳ ب.ظ

طبق روایات اسلامی، در سال ظهور امام مهدی، پس از قیام سفیانی و شنیده شدن صیحه آسمانی در ماه رمضان، در ایام حج و ماه ذی الحجۀ، در منطقه مِنا، میان حجّاج، کشتار و قتل خونین، روی می‌دهد؛ لکن حوادث فاجعه بار حج امسال، جزو حوادث و نشانه‌های ظهور نیست. زیرا هنوز ندای آسمانی که همه جهانیان می‌شنوند، رخ نداده است. در ضمن برخی از روایات در سال ظهور، خبر از ورود لشکر سفیانی اعزامی به حجاز (عربستان) را می‌دهند که بعد از تزلزل در حاکیمت بنی فلان در حجاز، و به قصد دسترسی و قتل به امام عصر و با حمایت غربی‌ها وارد مکه و مدینه شده و بعد از قتل و کشتار شیعیان در مدینه به سمت مکه حرکت می‌کنند که به معجزه الهی دچار خسف (فرو رفتن) زمین در منطقه بیداء، در بین مکه و مدینه خواهند شد. بنابراین هنوز خبری از لشکر اعزامی سفیانی به عربستان و ورود نظامی دشمن اصلی امام عصر، به مکه و مدینه نیست و هنوز این وقایع رخ نداده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ شهریور ۹۵ ، ۱۴:۳۳
علی مویدی

حوادث ماه محرم درسال ظهور

پنجشنبه, ۱۸ شهریور ۱۳۹۵، ۱۲:۴۰ ب.ظ

بالاخره با پیگیرى حوادث آخرین ماههاى غیبت حضرت مهدى علیه السّلام به آخرین روزها رسیدیم و مىتوانیم چشمانتظار آن وعده الهى باشیم که در قرآن به مؤمنان و مستضعفان زمین و صالحان داده شده و امام باقر علیه السّلام به عشق آنروز فرمودند:

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ شهریور ۹۵ ، ۱۲:۴۰
علی مویدی

حوادث ماه ذیحجه‏ در سال ظهور

چهارشنبه, ۱۷ شهریور ۱۳۹۵، ۰۵:۵۸ ب.ظ

هرچه به زمان و مکان طلوع آن خورشید تابان نزدیکتر مىشویم، احادیث و روایات تفصیل بیشترى مىیابند و مکانها و روزها و ساعتهاى بیشترى را پوشش مىدهند فلذا مىتوانیم محدوده زمانى پیش آمدن حوادث [مختلف] را بنابر محتواى روایات مشخص کنیم.بسیارى از روایات از ماه ذیحجه به عنوان ماه خون و خونریزى یاد کردهاند.

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ شهریور ۹۵ ، ۱۷:۵۸
علی مویدی

حوادث ماه شوال‏ در سال ظهور

سه شنبه, ۱۶ شهریور ۱۳۹۵، ۰۹:۱۰ ق.ظ

اتفاقاتى که پیش از این در جهان رخ داده بود، در این ماه هم ادامه مىیابد و به همراه حادثههاى دیگرى که از این پس خواهند آمد، همه ساکنان زمین را متوجه پیروزیهاى مکرر و سریع سفیانى مىکند. آنطور که از روایات برمىآید برخى از حوادثى که در این ماه اتفاق مىافتد از این قرار است:

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ شهریور ۹۵ ، ۰۹:۱۰
علی مویدی

حوادث ماه رمضان‏ در سال ظهور

دوشنبه, ۱۵ شهریور ۱۳۹۵، ۰۶:۳۴ ب.ظ

قبل از ماه رمضان امت اسلامى به خاطر جنگها، فتنهها و کشتارها ضعف سیاسى جدى پیدا کرده و قواى بیگانه (رومیان) هم وارد منطقه مىشوند.نشانههایى در آسمان پدیدار مىگردد که امید را در دل مؤمنین شکوفا کرده و پس از این جریان است که مسایل مربوط به حضرت مهدى علیه السّلام اصلىترین اشتغال ذهنى مردم سراسر زمین مىشود؛ چراکه آیات و دلایلى که در این ماه نمایان مىگردد، به حدى است که جهانیان نمىتوانند از آن چشمپوشى کند، مانند:

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ شهریور ۹۵ ، ۱۸:۳۴
علی مویدی

جریانات و اتفاقات ماه رجب‏ در سال ظهور

يكشنبه, ۱۴ شهریور ۱۳۹۵، ۱۰:۵۳ ق.ظ

1. پایان باران شدید و فراوان:

در سالى که بناست حضرت مهدى علیه السّلام ظهور کنند قحطى بهطور جدى شیوع یافته و در بیستم ماه جمادى الاول چنان بارانى مىبارد که از زمان منزل گرفتن حضرت آدم در زمین بىسابقه است که این باران تا دهم ماه رجب ادامه مىیابد.

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ شهریور ۹۵ ، ۱۰:۵۳
علی مویدی

علامتهاى مخصوص سال ظهور

شنبه, ۱۳ شهریور ۱۳۹۵، ۱۰:۲۱ ق.ظ

در این نوشتار بنا داریم به حوادثى که در سال ظهور بروز مىکند، اشاره کنیم، سالى که به زودى با نشانهها و حوادث سال مشرف به ظهور امام بزرگوارمان حضرت مهدى علیه السّلام است، همراه خواهیم شد، آنگونه که طبق ترتیب زمانى بیان شده براى آنها در روایات معصومین، علیهم السّلام، به آرزو و هدف خویش نایل شویم و مؤمنان تصویرى کلى و فراگیر از این حوادث و نشانهها و علم به اینکه آنها جزء حتمیات هستند، داشته باشند.

۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ شهریور ۹۵ ، ۱۰:۲۱
علی مویدی

ویژگیهای ظهور از نگاه اهل سنت

جمعه, ۱۲ شهریور ۱۳۹۵، ۰۹:۵۹ ق.ظ

الف) حتمى بودن ظهور

تأکید بر حتمى بودن ظهور موعود اسلام، مضمون بسیارى از حدیثهاى اسلامى است که به صورتهاى گوناگون بیان شده؛ گاهى چنین آمده اگر از عمر دنیا جز یک روز باقى نماند چنین موعودى خواهد رسید[1] و گاهى با تأکید زیاد گفته شده که هرگز روزگاران به پایان نخواهد رسید مگر اینکه مهدى موعود علیه السّلام ظهور کند.[2]

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ شهریور ۹۵ ، ۰۹:۵۹
علی مویدی

نسب و شمایل امام مهدى علیه السّلام‏ از نگاه اهل سنت

پنجشنبه, ۱۱ شهریور ۱۳۹۵، ۰۷:۰۰ ق.ظ

الف) از اهل بیت رسول اللّه صلّى اللّه علیه و آله و از فرزندان آن حضرت[1]

ابن ابى شیبه از رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله روایت کرده است:

لو لم یبق من الدهر إلّا یوم لبعث اللّه رجلا من أهل بیتى یملأها عدلا کما ملئت جورا؛[2]

اگر از دنیا جز یک روز باقى نماند، خداوند متعال یکى از اهل بیت مرا خواهد فرستاد که زمین را پر از عدل کند همانگونه که از ستم پر شده است.

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ شهریور ۹۵ ، ۰۷:۰۰
علی مویدی

گاهى شنیده مىشود که خوددارى از هرگونه قیام و تحرّک بر ضدّ فرمانروایان ستمپیشه پیش از ظهور امام زمان علیه السّلام از نظر شرع جایز نیست. برخى، در این زمینه به روایاتى نیز استناد مىکنند و در نتیجه، بهشدّت با هرگونه نداى عدالتخواهانهاى مخالفت مىورزند و آن را طاغوت مىنامند و بدینگونه، سکوت خود را توجیه مىکنند. ما بر آن شدیم تا روایات موردنظر را از نظر سند و دلالت مورد بررسى قرار دهیم.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ شهریور ۹۵ ، ۱۰:۲۸
علی مویدی

علل غیبت حضرت حجت عج در روایات‏

سه شنبه, ۹ شهریور ۱۳۹۵، ۰۳:۰۶ ب.ظ

1. خدا نمى‏ خواهد امام، در میان قوم ستمگر باشد

الْعَطَّارُ عَنْ أَبِیهِ عَنِ الْأَشْعَرِیِّ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ الْحُسَیْنِ بْنِ عُمَرَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ مَرْوَانَ الْأَنْبَارِیِّ قَالَ: خَرَجَ مِنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع إِنَ اللَّهَ إِذَا کَرِهَ لَنَا جِوَارَ قَوْمٍ نَزَعَنَا مِنْ بَیْنِ أَظْهُرِهِمْ.[1]

 امام باقر علیه السّلام«خداوند، اگر ناخرسند باشد که ما، در مجاورت دستهاى از مردم زندگى کنیم، ما را از میان آنها بیرون مىبرد.»

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ شهریور ۹۵ ، ۱۵:۰۶
علی مویدی