بسوی ظهور

مهدویت و آخرالزمان از منظر ادیان ابراهیمی

بسوی ظهور

مهدویت و آخرالزمان از منظر ادیان ابراهیمی

بسوی ظهور

امیرالمومنین (ع): «هرکس در ذلّت فراگیری دانش، ساعتی صبر نکند، در ذلّت جهل، تا ابد، باقی خواهد ماند.»

۲۰ مطلب در مهر ۱۳۹۵ ثبت شده است

زیارت امام حسین (ع) از زبان امام زمان (عج)

جمعه, ۳۰ مهر ۱۳۹۵، ۰۴:۱۸ ب.ظ

متن و ترجمه زیارت ناحیه مقدسه مشهور که به نقل از بحارالانوار در زیر آورده ایم این زیارت منسوب به حضرت مهدی (ع) است.

أَلسَّلامُ عَلى ادَمَ صِفْوَهِ اللهِ مِنْ خَلیقَتِهِ، 

 سلام بر آدم یار مخلص خدا از بین آفریدگانش

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۰ مهر ۹۵ ، ۱۶:۱۸
علی مویدی

زیارت امام حسین ع در زمان رجعت

جمعه, ۳۰ مهر ۱۳۹۵، ۱۰:۱۶ ق.ظ

حسین بن محمّد بن عامر، از معلّى بن محمّد بصرى، وى مى‏ گوید:

ابو الفضل، از ابن صدقه، از مفضّل بن عمر نقل کرده که وى گفت:

حضرت ابو عبد اللَّه علیه السّلام فرمودند:

گویا می‏بینم که فرشتگان با مؤمنین بر سر قبر حضرت حسین بن على علیهما السّلام ازدحام کرده ‏اند.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۰ مهر ۹۵ ، ۱۰:۱۶
علی مویدی

خداوند متعال، در بسیارى از آیات قرآن کریم، صراحتا به اهل بیت علیهم السّلام و فضایل و مناقب ایشان اشاره کرده است. اما طبق فرموده حضرات معصومین علیهم السّلام، نه تنها همین تعداد، که تمامى آیات قرآن، پیرامون اهل بیت علیه السّلام و دشمنان ایشان است. حال، اینکه بتوان دریافت که هر آیه، چه ارتباطى با اهل بیت پیامبر علیهم السّلام یا دشمنان آنها دارد، خود، نکته ظریفى است.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۶ مهر ۹۵ ، ۱۵:۲۳
علی مویدی

نزول عیسی علیه السلام جهت یاری حضرت حجت عج

يكشنبه, ۲۵ مهر ۱۳۹۵، ۰۱:۴۸ ب.ظ

نزول عیسى علیه السلام و نماز گزاردن وى پشت سر امام مهدى علیه السلام در میان شیعه و سنّى، اجماعى است.[1] روایات مربوط به این ماجرا به لحاظ مضمونى تعارض آشکارى ندارند و هرچند برخى از آنها به لحاظ سندى ضعیف‏ اند، مى توان آنها را متواتر یا دست‏کم مستفیض دانست.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۵ مهر ۹۵ ، ۱۳:۴۸
علی مویدی

 

بحار الأنوار: بِإِسنادِهِ[1] عَن عَفّانَ البَصرِیِّ، عَن أبی عَبدِ اللَّهِ علیه السلام قالَ: قالَ لی: أتَدری لِمَ سُمِّیَ «قُمَّ»؟ قُلتُ: اللَّهُ ورَسولُهُ وأَنتَ أعلَمُ! قالَ: إنَّما سُمِّیَ «قُمَّ» لِأَنَّ أهلَهُ یَجتَمِعونَ مَعَ قائِمِ آلِ مُحَمَّدٍ- صَلَواتُ اللَّهِ عَلَیهِ-، ویَقومونَ مَعَهُ ویَستَقیمونَ عَلَیهِ ویَنصُرونَهُ.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ مهر ۹۵ ، ۱۷:۴۹
علی مویدی

درباره قیام و ظهور امام زمان (عج) روایات مختلفی وارد شده است که در آن ها نوروز ، عاشورا ، شنبه و یا جمعه روز ظهور معرفی شده است.در مورد احتمال یکی شدن عاشورا، نوروز و یکی از روزهای شنبه یا جمعه باید گفت این احتمال وجود دارد چون عاشورا بر اساس سال قمری و نوروز بر اساس سال شمسی حساب می شود و شنبه یا جمعه هم روز های هفته هستند که ممکن است با هر مناسبتی تداخل کنند.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۲ مهر ۹۵ ، ۱۱:۵۳
علی مویدی

ویژگیهای یاران خاص امام زمان (ع )

پنجشنبه, ۱۵ مهر ۱۳۹۵، ۱۰:۵۰ ب.ظ

یـاران امـام زمـان (ع ) چـنـد دسـته اند: دسته ای از آنان ، یاران خاص و ستاد فرماندهی آن حـضـرت هستند که تعدادشان 313 نفر است و همانها هستند که قرآن کریم در آیه 8 سوره هود از آنان به عنوان ((امت معدوده )) یاد می کند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ مهر ۹۵ ، ۲۲:۵۰
علی مویدی

چرا به حضرت حجت عج، قائم گفته میشود؟

سه شنبه, ۱۳ مهر ۱۳۹۵، ۰۴:۲۲ ب.ظ

از ابى حمزه ثابت بن دینار ثمالى، وى مى‏ گوید: از حضرت ابو جعفر محمّد بن على الباقر علیهما السّلام سؤال نموده و عرض کردم:

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ مهر ۹۵ ، ۱۶:۲۲
علی مویدی

بازگشت امام حسین(ع) در زمان ظهور

دوشنبه, ۱۲ مهر ۱۳۹۵، ۰۹:۰۵ ب.ظ

«شیخ قطب الدین راوندى»[1] و غیر او از حضرت امام محمّد باقر علیه السّلام روایت کردهاند که حضرت امام حسین صلوات اللّه علیه پیش از شهادت، اصحاب خود را خطبه فرمودند که:

جدّم رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله روزى به من گفتند که اى فرزند زود باشد که تو را ببرند به سوى عراق به زمینى که پیغمبران و اوصیاى ایشان در آنجا ملاقات کردهاند و آن را «عمورا» مىنامند، و تو در آن زمین شهید شوى، و جماعتى از اصحاب تو، با تو شهید شوند که درد آهن به ایشان نرسد، پس حضرت این آیه را خواندند که:

قُلْنا یا نارُ کُونِی بَرْداً وَ سَلاماً عَلى إِبْراهِیمَ[2]

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ مهر ۹۵ ، ۲۱:۰۵
علی مویدی

ریّان بن شَبیب میگوید: در روز اوّل محرّم، بر امام رضا علیه السلام وارد شدم. فرمود: «ای پسر شَبیب! آیا روزه‏ای؟».گفتم: نه.

فرمود: «این، همان روزی است که در آن، زکریّا علیه السلام، پروردگارش را خواند و گفت: «پروردگارا! از جانب خود، نسلی پاک به من عطا کن، که تو همانا شنوای دعایی».

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ مهر ۹۵ ، ۱۴:۰۷
علی مویدی

ابن عبّاس گوید: من در سفر امیر المؤمنین علیه السّلام به صفّین همراه او بودم و چون

به نینوا که بر کنار شطّ فرات است فرود آمد به آواز بلند فرمود:

 اى ابن عبّاس! آیا اینجا را مىشناسى؟

۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ مهر ۹۵ ، ۲۰:۳۳
علی مویدی

 زراره گفت: شنیدم ابا عبد اللَّه امام صادق علیه السّلام میفرمود: امام قائم را پیش از آنکه قیام کند غیبتى است عرض کردم: چرا؟ فرمود میترسد- و با دست خود بشکمش اشاره کرد- سپس فرمود: اى زرارة اوست کسى که بانتظارش خواهند بود، و او ست همان کس که در ولادتش شکّ خواهند کرد، بعضى خواهند گفت: پدرش مُرد در حالى که جانشینى نداشت، و بعضى خواهند گفت: مادرش بدو حامل است، و بعضى خواهند گفت:غائب است، و بعضى خواهند گفت: چند سال پیش از وفات پدرش بدنیا آمده است و بانتظارش هستیم، فقط خداوند دوست دارد که دلهاى شیعه را آزمایش کند، این هنگام است اى زرارة که باطلگرایان بشکّ مىافتند.

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۹ مهر ۹۵ ، ۱۱:۱۵
علی مویدی

پدر علامه مجلسی، مجلسی اوّل که خود از علمای بزرگ شیعه هست میگوید: «من در اوائل بلوغ سخت در طلب رضاى خداوند بودم به طورى که آرامش نداشتم و همواره مشغول ذکر او بودم تا اینکه وقتى در میان خواب و بیدارى دیدم حضرت صاحب الزمان «صلوات اللّه علیه» در جامع قدیم اصفهان، ایستادهاند. من سلام کردم و خواستم پاى او را ببوسم، حضرت مرا گرفته و مانع شدند. پس دستشان را بوسیدم و مسائلى را که بر من مشکل شده بود از وى پرسیدم.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ مهر ۹۵ ، ۱۰:۰۰
علی مویدی

مهدى (عج) همه مردم و بهویژه شیعیان خود را نیک مىشناسد و با نام فرد فرد آنان آشناست.[1] نامه اعمال ما، هر هفته، به خدمت حضرتش عرضه مىشود. او، هرگز، یاد ما را از خاطر نمىبرد (و لا ناسین لذکرکم).

چه شعفانگیز است که در سرزمینى غریب، یکه و تنها آنجا که راه را گم کردهاى، ناگهان، کسى با زبان آشنا، تو را بخواند و با مهربانى، تو را در آغوش نگاهش بنشاند.

۲ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۷ مهر ۹۵ ، ۱۳:۱۱
علی مویدی

 

از دیرباز تا کنون، کشورها و نهضتها از پرچم به عنوان نماد حرکت، مقاومت و قدرت استفاده کردهاند. پرچم اگر چه در روزگار صلح و آرامش نیز مظهر استقلال و عزّت یک کشور است؛ امّا نمود آن، بیشتر در جنگها جلوه مىکند. پرچم به گونهاى کلّى و عمومى، اقتدار و استقامت یک لشکر را در میدان نبرد نشان مىدهد و نماد ایستایى، استقامت و برقرارى خیمه فرماندهى و از هم نپاشیدن نظام سپاه است. رنگها و شعارهاى نوشته شده بر پرچم نیز بخشى از اهداف، آرمانها و پیوندهاى صاحبان پرچم را نشان مىدهند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ مهر ۹۵ ، ۱۰:۴۳
علی مویدی

شعر زیبای نظامی گنجوی در مورد امام مهدی عج

دوشنبه, ۵ مهر ۱۳۹۵، ۰۹:۲۸ ب.ظ

 

اى مدنى‏ برقع و مکّى‏ نقاب‏

سایه ‏نشین چند بود آفتاب‏

منتظران را به لب آمد نفس‏

اى ز تو فریاد، به فریاد رس‏

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ مهر ۹۵ ، ۲۱:۲۸
علی مویدی

ملاقات با یوسف فاطمه عج در مسجد جمکران

دوشنبه, ۵ مهر ۱۳۹۵، ۱۰:۱۰ ق.ظ

 

در تاریخ بیست و یکم دى ماه 1390 ش، توفیق یافتم(آیت الله ری شهری) با فقیه عالى قدر حضرت آیة اللَّه لطف اللَّه صافى گلپایگانى دیدارى داشته باشم. ضمن گفتگو با اشاره به این که دانش نامهاى در باره امام مهدى (عج) در دست تألیف داریم،[1] عرض کردم: در مورد تشرّف به محضر امام عصر- ارواحنا فداه- در عصر حاضر، اگر خبرى دارید که صحت آن براى جناب عالى قطعى است، بفرمایید تا در این دانشنامه مورد استفاده قرار گیرد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ مهر ۹۵ ، ۱۰:۱۰
علی مویدی

*افسوس که همه برای برآورده شدن حاجت شخصی  خود به مسجد جمکران می روند و نمی دانند که آن حضرت چه التماس دعایی از آنها دارد که برای تعجیل فرج او دعا کنند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ مهر ۹۵ ، ۲۰:۲۹
علی مویدی

ازدواج امام مهدى‏ علیه السلام‏

شنبه, ۳ مهر ۱۳۹۵، ۰۲:۵۷ ب.ظ

 

یکى از موضوعات مرتبط با مسئله مهدویت، ازدواج امام مهدى علیه السلام، و نسل و ذریّه وى است: آیا امام مهدى ازدواج کرده است و فرزندانى دارد؟ یا تا کنون ازدواج نکرده است؟ در این زمینه بحثهاى مختصرى (و عمدتاً در سالهاى اخیر)، صورت گرفته که بیشتر در مقام پاسخگویى به پرسشهاى مطرح شده در این باب بودهاند.

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ مهر ۹۵ ، ۱۴:۵۷
علی مویدی

یکی از مهم ترین ادلّه ی مسلّم بر حقانیت مکتب اهل بیت علیهم السلام و تشیّع، حدیث ثقلین می باشد، که مورد اتفاق شیعه و سنّی میباشد. و نیز یکی از ادلّه ی اثبات وجود امام مهدی عج و غیبت ایشان است. لذا وظیفه ی شیعیان است که نسبت به این حدیث اهتمام لازم در فهم عمیق آن داشته باشند. در این نوشتار حدیث ثقلین از جهات مختلف بررسی شده است؛ صحت روایت از نگاه اهل سنت، مواردی که حدیث بیان شده، اثبات عصمت و مرجعیت اهل بیت ع و اثبات وجود و غیبت امام عصر عج.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ مهر ۹۵ ، ۱۸:۰۲
علی مویدی