بسوی ظهور

مهدویت از منظر قرآن و روایات

بسوی ظهور

مهدویت از منظر قرآن و روایات

بسوی ظهور

امیرالمومنین (ع): «هرکس در ذلّت فراگیری دانش ساعتی صبر نکند در ذلّت جهل تا ابد باقی خواهد ماند.».

 زراره گفت: شنیدم ابا عبد اللَّه امام صادق علیه السّلام میفرمود: امام قائم را پیش از آنکه قیام کند غیبتى است عرض کردم: چرا؟ فرمود میترسد- و با دست خود بشکمش اشاره کرد- سپس فرمود: اى زرارة اوست کسى که بانتظارش خواهند بود، و او ست همان کس که در ولادتش شکّ خواهند کرد، بعضى خواهند گفت: پدرش مُرد در حالى که جانشینى نداشت، و بعضى خواهند گفت: مادرش بدو حامل است، و بعضى خواهند گفت:غائب است، و بعضى خواهند گفت: چند سال پیش از وفات پدرش بدنیا آمده است و بانتظارش هستیم، فقط خداوند دوست دارد که دلهاى شیعه را آزمایش کند، این هنگام است اى زرارة که باطلگرایان بشکّ مىافتند.

زراره گوید: عرض کردم: فدایت شوم اگر بآن دوران رسیدم چه بکنم؟

فرمود: اى زراره هر گاه بآن دوران رسیدى باید این دعا را بخوانى:

«اللّهم عرفنى نفسک فانک ان لم تعرفنى نفسک لم اعرف نبیّک، اللهم عرفنى رسولک فانک ان لم تعرفنى رسولک لم اعرف حجتک، اللهم عرفنى حجتک فانک ان لم تعرفنى حجتک ضللت عن دینى»

سپس فرمود: اى زرارة ناچار باید پسر بچّهاى در مدینه کشته شود. عرض کردم: فدایت شوم این همان نیست که سپاهیان سفیانى میکشندش؟ فرمود: نه. ولى او را سپاه بنى فلان میکشد، او خروج میکند تا بمدینه داخل مىشود و مردم نمیدانند بچه منظورى داخل شده است پس آن پسر بچّه را میگیرد و میکشد همین که او را از روى ستم و تعدّى کشت دیگر خدا مهلتشان ندهد و در این هنگام است که امید فرج میرود.

حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ هَمَّامٍ رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ مَالِکٍ قَالَ حَدَّثَنَا عَبَّادُ بْنُ یَعْقُوبَ عَنْ یَحْیَى بْنِ یَعْلَى عَنْ زُرَارَةَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع یَقُولُ:

إِنَّ لِلْقَائِمِ ع غَیْبَةً قَبْلَ أَنْ یَقُومَ فَقُلْتُ وَ لِمَ قَالَ یَخَافُ وَ أَوْمَأَ بِیَدِهِ إِلَى بَطْنِهِ ثُمَّ قَالَ یَا زُرَارَةُ وَ هُوَ الْمُنْتَظَرُ وَ هُوَ الَّذِی یُشَکُّ فِی وِلَادَتِهِ فَمِنْهُمْ مَنْ یَقُولُ مَاتَ أَبُوهُ بِلَا خَلَفٍ وَ مِنْهُمْ مَنْ یَقُولُ حَمْلٌ وَ مِنْهُمْ مَنْ یَقُولُ غَائِبٌ وَ مِنْهُمْ مَنْ یَقُولُ وُلِدَ قَبْلَ وَفَاةِ أَبِیهِ بِسِنِینَ[1] وَ هُوَ الْمُنْتَظَرُ غَیْرَ أَنَّ اللَّهَ یُحِبُّ أَنْ یَمْتَحِنَ قُلُوبَ الشِّیعَةِ فَعِنْدَ ذَلِکَ یَرْتَابُ الْمُبْطِلُونَ یَا زُرَارَةُ قَالَ زُرَارَةُ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ إِنْ أَدْرَکْتُ ذَلِکَ الزَّمَانَ أَیَّ شَیْءٍ أَعْمَلُ قَالَ یَا زُرَارَةُ مَتَى أَدْرَکْتَ ذَلِکَ الزَّمَانَ فَادْعُ بِهَذَا الدُّعَاءِ:

 اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی نَفْسَکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی نَفْسَکَ لَمْ أَعْرِفْ نَبِیَّکَ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی رَسُولَکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی رَسُولَکَ لَمْ أَعْرِفْ حُجَّتَکَ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی حُجَّتَکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی حُجَّتَکَ ضَلَلْتُ عَنْ دِینِی.

 ثُمَّ قَالَ یَا زُرَارَةُ لَا بُدَّ مِنْ قَتْلِ غُلَامٍ بِالْمَدِینَةِ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ أَ وَ لَیْسَ الَّذِی یَقْتُلُهُ جَیْشُالسُّفْیَانِیِّ قَالَ لَا وَ لَکِنْ یَقْتُلُهُ جَیْشُ بَنِی فُلَانٍ یَخْرُجُ حَتَّى یَدْخُلَ الْمَدِینَةَ وَ لَا یَدْرِی النَّاسُ فِی أَیِّ شَیْءٍ دَخَلَ فَیَأْخُذُ الْغُلَامَ فَیَقْتُلُهُ فَإِذَا قَتَلَهُ بَغْیاً وَ عُدْوَاناً وَ ظُلْماً لَمْ یُمْهِلُهُمُ اللَّهُ فَعِنْدَ ذَلِکَ یُتَوَقَّعُ الْفَرَجُ[2]

 

 



[1] ( 4). فی بعض النسخ« بسنتین».

[2] الغیبة للنعمانی ؛ النص ؛ ص166

 

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۵/۰۷/۰۹
علی مویدی

نظرات  (۱)

۰۹ مهر ۹۵ ، ۱۲:۳۱ سعید پارسا ارسنجانی
+++++

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">