بسوی ظهور

مهدویت و آخرالزمان از منظر ادیان ابراهیمی

بسوی ظهور

مهدویت و آخرالزمان از منظر ادیان ابراهیمی

بسوی ظهور

امیرالمومنین (ع): «هرکس در ذلّت فراگیری دانش، ساعتی صبر نکند، در ذلّت جهل، تا ابد، باقی خواهد ماند.»

ثواب اعمال صالح در زمان غیبت بیشتر است یا ظهور؟

چهارشنبه, ۱۹ آبان ۱۳۹۵، ۰۷:۲۸ ب.ظ

عمار ساباطى گوید: بامام صادق علیه السلام عرضکردم: کدامیک از این دو بهتر است؛ عبادت پنهانى با امام پنهان از شما خانواده در زمان دولت باطل یا عبادت در زمان ظهور و دولت حق با امام آشکار از شما؟

 فرمود: اى عمار! بخدا که صدقه دادن پنهانى از صدقه دادن آشکارا بهتر است، و همچنین بخدا عبادت شما در پنهانى با امام پنهانتان در زمان دولت باطل و ترس شما از دشمن و در حال صلح با دشمن (و تقیه از او مانند دوران ائمه بعد از امام حسین علیهم السلام) بهتر است از کسى که عبادت کند خداى- عز و جل ذکره- را در زمان ظهور حق با امام بر حق آشکار و در زمان دولت حق.

عبادت با ترس و در زمان دولت باطل مانند عبادت در زمان امنیت و دولت حق نیست (مانند زمان پیغمبر و زمان ظهور امام عصر صلّى اللَّه علیه و آله زیرا عبادت پنهانى علاوه بر مشقت و صعوبتش از ریا و سمعه دورتر و باخلاص و تقرب نزدیکتر است).

و بدانید هر کس از شما که در این زمان نماز واجبش را در وقتش بجماعت گزارد و از دشمنش پنهان کند و آن را تمام و کامل بجا آورد، خدا براى او ثواب پنجاه نماز واجب بجماعت گزارده بنویسد.

 و کسى که از شما نماز واجبش را فرادى و در وقتش بخواند و درست و کامل بجا آورد، و از دشمنش پنهان کند، خداى عز و جل ثواب بیست و پنج نماز واجب فرادى برایش بنویسد.

 و هر کس از شما که یک نماز نافله را در وقتش بخواند و کامل ادا کند، خدا براى او ثواب ده نماز نافله نویسد.

 و آنکه از شما کار نیکى انجام دهد،خداى عز و جل براى او بجاى آن بیست حسنه نویسد و حسنات مؤمن از شما را خداى عز و جل چند برابر کند، اگر حسن عمل داشته باشد و نسبت بدین و امام و جان خود به تقیه معتقد باشد و زبان خود را نگه دارد، همانا خداى عز و جل کریم است.

من عرضکردم قربانت گردم، بخدا که شما مرا بعمل تشویق فرمودى و برانگیختى، ولى من دوست دارم بدانم دلیلش چیست که اعمال ما از اعمال اصحاب امامى که آشکار باشد، در زمان دولت حى بهتر است، با وجود اینکه همه یک دین داریم؟

فرمود: زیرا شما در وارد شدن بدین خداى عز و جل و انجام دادن نماز و روزه و حج و هر کار خیر و دانشى برایشان سبقت دارید، و نیز نسبت بعبادت خداى- عز ذکره- در پنهانى از دشمن با امام پنهان سبقت دارید، در حالى که مطیع او هستید و مثل او صبر مى‏کنید، و در انتظار دولت حق مى‏باشید، و در باره امام و جان خود از سلاطین ستمگر ترس دارید، حق امام (چون منصب امامت و خمس) و حقوق خود را (مانند زکاة و خراج) در دست ستمگران مى‏بینید که از شما باز مى‏گیرند و شما را بکسب و زراعت در دنیا و طلب روزى ناچار مى‏کنند، علاوه بر موضوع صبر شما نسبت بدین و عبادتتان و اطاعت از امام و ترس از دشمنتان، بدین جهاتست که خداى عز و جل ثواب اعمال شما را چند برابر فرموده است، گوارا باد بر شما.

عرضکردم: قربانت گردم، پس در صورتى که ما در زمان امامت شما و فرمانبردارى از شما نیکوکارتر و با ثواب بیشتر از اصحاب دولت حق و عدالت باشیم، شما عقیده ندارید [آرزو نکنیم‏] که‏ ما از اصحاب حضرت قائم باشیم و حق ظاهر شود؟

فرمود: سبحان اللَّه!! شما دوست ندارید که خداى- تبارک و تعالى- حق و عدالت را در بلاد ظاهر کند؟ و وحدت کلمه پدید آورد؟ و میان دلهاى پراکنده الفت دهد؟ و مردم خدا را در روى زمینش نافرمانى نکنند؟ و حدود خدا در میان خلقش اجرا شود و خدا حق را به اهلش برگرداند تا حق آشکار شود و از ترس هیچ یک از مردم حق پوشیده نگردد، (اینها نتائجى است بسیار بزرگ و سودمند براى همگان که از ظهور امام زمان و برقرارى دولت حق بدست مى‏آید و چگونه مى‏شود که مسلمان این آرزو را نداشته باشد) هان بخدا، اى عمار! هر کدام از شما (شیعیان) بر این حالى که اکنون دارید (عبادت با خوف و تقیه) بمیرد از بسیارى از شهداء بدر و أحد بهتر و برتر است، پس مژده باد شما را (از بسیارى از شهدا فرمود تا مانند حمزه سید الشهداء را خارج کند)

الْحُسَیْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ الْأَشْعَرِیُّ، عَنْ مُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ، عَنْ عَلِیِّ بْنِ مِرْدَاسٍ، عَنْ صَفْوَانَ بْنِ یَحْیى‏ و الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ، عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ‏، عَنْ عَمَّارٍ السَّابَاطِیِّ، قَالَ:

قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَلَیْهِ السَّلَامُ: أَیُّمَا أَفْضَلُ‏: الْعِبَادَةُ فِی السِّرِّ مَعَ الْإِمَامِ مِنْکُمُ الْمُسْتَتِرِ فِی دَوْلَةِ الْبَاطِلِ، أَوِ الْعِبَادَةُ فِی ظُهُورِ الْحَقِّ و دَوْلَتِهِ مَعَ الْإِمَامِ مِنْکُمُ الظَّاهِرِ؟

فَقَالَ: «یَا عَمَّارُ، الصَّدَقَةُ فِی السِّرِّ و اللَّهِ أَفْضَلُ مِنَ الصَّدَقَةِ فِی الْعَلَانِیَةِ، و کَذلِکَ وَ اللَّهِ‏ عِبَادَتُکُمْ فِی السِّرِّ مَعَ إِمَامِکُمُ الْمُسْتَتِرِ فِی دَوْلَةِ الْبَاطِلِ، و تَخَوُّفُکُمْ مِنْ عَدُوِّکُمْ‏ فِی دَوْلَةِ الْبَاطِلِ و حَالِ الْهُدْنَةِ أَفْضَلُ مِمَّنْ یَعْبُدُ اللَّهَ‏- عَزَّ و جَلَّ ذِکْرُهُ‏- فِی ظُهُورِ الْحَقِّ مَعَ إِمَامِ‏ الْحَقِّ الظَّاهِرِ فِی دَوْلَةِ الْحَقِّ، و لَیْسَتِ الْعِبَادَةُ مَعَ الْخَوْفِ‏ فِی دَوْلَةِ الْبَاطِلِ مِثْلَ الْعِبَادَةِ و الْأَمْنِ فِی دَوْلَةِ الْحَقِّ.

وَ اعْلَمُوا: أَنَّ مَنْ صَلّى‏ مِنْکُمُ الْیَوْمَ‏ صَلَاةً فَرِیضَةً فِی جَمَاعَةٍ مُسْتَتِراً بِهَا مِنْ عَدُوِّهِ فِی و قْتِهَا، فَأَتَمَّهَا، کَتَبَ اللَّهُ‏- عَزَّ و جَلَّ- لَهُ خَمْسِینَ صَلَاةً فَرِیضَةً فِی جَمَاعَةٍ؛ وَ مَنْ صَلّى‏ مِنْکُمْ صَلَاةً فَرِیضَةً و حْدَهُ‏ مُسْتَتِراً بِهَا مِنْ عَدُوِّهِ فِی و قْتِهَا، فَأَتَمَّهَا، کَتَبَ اللَّهُ- عَزَّ و جَلَّ- لَهُ بِهَا خَمْساً و عِشْرِینَ‏ صَلَاةً فَرِیضَةً و حْدَانِیَّةً؛ و مَنْ صَلّى‏ مِنْکُمْ صَلَاةً نَافِلَةً لِوَقْتِهَا، فَأَتَمَّهَا، کَتَبَ اللَّهُ- عَزَّ و جَلَّ- لَهُ بِهَا عَشْرَ صَلَوَاتٍ‏ نَوَافِلَ‏؛ و مَنْ عَمِلَ مِنْکُمْ حَسَنَةً، کَتَبَ اللَّهُ- عَزَّ و جَلَّ- لَهُ بِهَا عِشْرِینَ حَسَنَةً، و یُضَاعِفُ اللَّهُ‏- عَزَّ و جَلَ‏- حَسَنَاتِ الْمُؤْمِنِ مِنْکُمْ- إِذَا أَحْسَنَ أَعْمَالَهُ‏، و دَانَ بِالتَّقِیَّةِ عَلى‏ دِینِهِ وَ إِمَامِهِ و نَفْسِهِ، و أَمْسَکَ مِنْ لِسَانِهِ‏- أَضْعَافاً مُضَاعَفَةً؛ إِنَّ اللَّهَ- عَزَّ و جَلَّ- کَرِیمٌ‏».

قُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ، قَدْ و اللَّهِ، رَغَّبْتَنِی‏ فِی الْعَمَلِ‏، و حَثَثْتَنِی‏ عَلَیْهِ‏، و لکِنْ أُحِبُّ أَنْ أَعْلَمَ‏ کَیْفَ صِرْنَا نَحْنُ الْیَوْمَ أَفْضَلَ أَعْمَالًا مِنْ أَصْحَابِ الْإِمَامِ الظَّاهِرِ مِنْکُمْ فِی دَوْلَةِ الْحَقِّ، و نَحْنُ عَلى‏ دِینٍ و احِدٍ؟

فَقَالَ: «إِنَّکُمْ سَبَقْتُمُوهُمْ‏ إِلَى الدُّخُولِ فِی دِینِ اللَّهِ عَزَّ و جَلَّ، و إِلَى الصَّلَاةِ وَ الصَّوْمِ و الْحَجِّ، و إِلى‏ کُلِّ خَیْرٍ و فِقْهٍ، و إِلى‏ عِبَادَةِ اللَّهِ- عَزَّ ذِکْرُهُ‏- سِرّاً مِنْ عَدُوِّکُمْ مَعَ إِمَامِکُمُ‏ الْمُسْتَتِرِ، مُطِیعِینَ لَهُ، صَابِرِینَ مَعَهُ، مُنْتَظِرِینَ لِدَوْلَةِ الْحَقِّ، خَائِفِینَ عَلى‏ إِمَامِکُمْ و أَنْفُسِکُمْ مِنَ الْمُلُوکِ الظَّلَمَةِ، تَنْظُرُونَ‏ إِلى‏ حَقِّ إِمَامِکُمْ و حُقُوقِکُمْ فِی أَیْدِی الظَّلَمَةِ قَدْ مَنَعُوکُمْ ذلِکَ، و اضْطَرُّوکُمْ إِلى‏ حَرْثِ الدُّنْیَا و طَلَبِ الْمَعَاشِ مَعَ الصَّبْرِ عَلى‏ دِینِکُمْ و عِبَادَتِکُمْ و طَاعَةِ إِمَامِکُمْ و الْخَوْفِ مِنْ‏ عَدُوِّکُمْ، فَبِذَلِکَ‏ ضَاعَفَ‏ اللَّهُ- عَزَّ وَ جَلَّ- لَکُمُ الْأَعْمَالَ؛ فَهَنِیئاً لَکُمْ‏».

قُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ، فَمَا نَرى‏ إِذاً أَنْ‏ نَکُونَ‏ مِنْ أَصْحَابِ الْقَائِمِ عَلَیْهِ السَّلَامُ، و یَظْهَرَ الْحَقُّ، و نَحْنُ‏ الْیَوْمَ‏ فِی إِمَامَتِکَ و طَاعَتِکَ‏ أَفْضَلُ أَعْمَالًا مِنْ أَصْحَابِ دَوْلَةِ الْحَقِّ و الْعَدْلِ‏.

فَقَالَ: «سُبْحَانَ اللَّهِ‏! أَ مَا تُحِبُّونَ‏ أَنْ یُظْهِرَ اللَّهُ- تَبَارَکَ و تَعَالَى- الْحَقَّ و الْعَدْلَ فِی الْبِلَادِ، و یَجْمَعَ اللَّهُ الْکَلِمَةَ، و یُؤَلِّفَ اللَّهُ بَیْنَ قُلُوبٍ مُخْتَلِفَةٍ، و لَایُعْصَى‏ اللَّهُ- عَزَّ و جَلَّ- فِی أَرْضِهِ‏، و تُقَامَ‏ حُدُودُهُ فِی خَلْقِهِ، و یَرُدَّ اللَّهُ الْحَقَ‏ إِلى‏ أَهْلِهِ‏، فَیَظْهَرَ حَتّى‏ لَایُسْتَخْفى‏ ِشَیْ‏ءٍ مِنَ الْحَقِّ، مَخَافَةَ أَحَدٍ مِنَ الْخَلْقِ؟ أَمَا و اللَّهِ یَا عَمَّارُ، لَایَمُوتُ مِنْکُمْ مَیِّتٌ عَلَى الْحَالِ الَّتِی أَنْتُمْ عَلَیْهَا إِلَّا کَانَ أَفْضَلَ عِنْدَ اللَّهِ مِنْ کَثِیرٍ مِنْ شُهَدَاءِ بَدْرٍ و أُحُدٍ؛ فَأَبْشِرُوا».[1][2]

 

 



[1] ( 7). الکافی، کتاب الزکاة، باب فضل صدقة السرّ، ح 6023. و فی الفقیه، ج 2، ص 67، ح 1736، معلّقاً عن عمّار، عن الصادق علیه السلام، و فیهما قطعة منه هکذا:« یا عمّار، الصدقة و اللَّه فی السرّ أفضل من الصدقة فی العلانیة، و کذلک و اللَّه العبادة فی السرّ أفضل منها فی العلانیة». و فی کمال الدین، ص 645، ح 7، بسنده عن الحسن بن محبوب، مع تفاوت یسیر الوافی، ج 2، ص 438، ح 956. و فی الوسائل، ج 1، ص 77، ح 174 و 175؛ و ج 9، ص 395، ح 12320، قطعة منه.

[2] کافی (ط - دار الحدیث) ؛ ج‏2 ؛ ص138

کلینى، محمد بن یعقوب، کافی (ط - دار الحدیث) - قم، چاپ: اول، ق‏1429.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۸/۱۹
علی مویدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">