بسوی ظهور

مهدویت و آخرالزمان از منظر ادیان ابراهیمی

بسوی ظهور

مهدویت و آخرالزمان از منظر ادیان ابراهیمی

بسوی ظهور

امیرالمومنین (ع): «هرکس در ذلّت فراگیری دانش، ساعتی صبر نکند، در ذلّت جهل، تا ابد، باقی خواهد ماند.»

نامه ی حضرت حجت عج در مورد اثبات خودش

شنبه, ۴ دی ۱۳۹۵، ۰۱:۵۴ ب.ظ

على بن ابراهیم رازى گفته است: شیخ مورد اعتمادى در بغداد گفت: ابن ابى غانم قزوینى و جمعى از شیعیان در مورد جانشین امام حسن عسکرى علیه السّلام بحث و مشاجره مى ‏کردند، ابن ابى غانم مدعى شده بود که ابا محمّد امام عسکرى علیه السّلام از دنیا رفته و جانشینى هم براى ایشان نمانده است. لذا جماعت شیعه در این خصوص نامه‏ اى را جهت ناحیه مقدسه حضرت صاحب نوشتند و مسأله را به محضر مبارک امام علیه السّلام گزارش دادند. جواب نامه آن‏ها با خط مبارک حضرت به این ترتیب آمد:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏

خداوند تبارک و تعالى ما و شما را از گمراهى و فتنه‏هاى روزگار محافظت فرماید [و سربلندى کرامت کند] و به ما و شما روح یقین را مرحمت فرماید و از سختى و بدى روز قیامت، ما و شما را در پناهش قرار دهد.

در مورد شکّ و تردید تعدادى از شما در امر دین، و آنچه از شکّ و سرگردانى در مورد والیان امر امامت به قلب آن‏ها وارد شده است اخبارى به من رسیده و موجب ناراحتى و غم و اندوه ما شده، آن هم براى شما نه براى خودمان.

چراکه خداوند تبارک و تعالى با ماست و به غیر حضرت حقّ هیچ‏نیازى نداریم، حقّ با ماست، پس از کسى که از ما دورى بجوید و با ما نیاید هرگز وحشتى نداریم. ما پرورش‏یافتگان پروردگارمان هستیم و خلق خدا پرورش‏یافتگان ما هستند.

اى مردم! براى شما چه اتفاقى افتاده است که در شکّ و تردید افتادید؟و در حیرت و سرگردانى وارونه شده‏ اید [راه برعکسى مى ‏روید]؟

 آیا نشنیده‏ اید که خداوند تبارک و تعالى مى‏فرماید:

«اى کسانى که ایمان آورده ‏اید! از خداوند و پیامبر و صاحبان امر از خودتان اطاعت کنید»؟[1]

آیا آثار و اخبارى که در مورد امامان گذشته و آینده علیهم السّلام براى شما آمده را نمى‏ دانید؟

 آیا ندیدید که خداوند چگونه براى شما پناهگاه‏هایى ایجاد فرمود تا به آن‏ها پناه برده و مأوى کنید؟

 و از زمان آدم علیه السّلام تا امامى که گذشته است [یعنى امام حسن عسکرى علیه السّلام‏] علامت‏هایى گذاشت تا به واسطه آن‏ها هدایت بشوید؟

و هروقت علم هدایتى غایب شده، از دنیا رفت، علم دیگرى ظاهر شد و هرگاه ستاره‏اى تاریک شد ستاره دیگرى طلوع کرد؟

آن‏گاه که خداوند تبارک و تعالى او را به جوار رحمت خود برد، شما خیال کردید که خداوند دینش را باطل و اسباب و وسائط ارتباط بین خود و خلقش را قطع کرده است؟

هرگز این‏گونه نیست و تا قیامت هم این اتفاق نخواهد افتاد. و امر خداوند سبحان ظاهر مى‏شود، در حالى که آن‏ها [مرددّین و شکّاک‏ها] علاقه‏اى به این امر ندارد.

تحقیقا امام گذشته و قبلى [یعنى امام حسن عسکرى علیه السّلام‏] بر همان روش پدران بزرگوارش و مانند ایشان علیهم السّلام سعادتمندانه از دنیا رفته است؛ امّا وصیّت و علم او و همچنین جانشین و کسى که جاى او را پر مى ‏کند در میان ماست.

هیچ‏کسى درباره جانشینى او با ما منازعه و مخالفت نمى‏ کند به جز ستمگر گناه‏کار، و غیر از ما کسى آن را ادّعا نمى‏ کند مگر آن‏که منکر و کافر باشد.

اگر نبود این‏که امر خداى متعال [هرگز] مغلوب نشده و رازش ظاهر و علنى نمى ‏شود، حتما در حقّ ما امورى ظاهر مى ‏شد که عقل‏ هاى شما روشن و شکّ شما از بین مى ‏رفت، لکن هرآنچه که خدا بخواهد همان مى ‏شود، و براى هر اجل و سرآمدى، کتاب معینى است.

پس تقواى الهى داشته باشید و تسلیم امر ما باشید، و در مسائل و امورتان به ما مراجعه کنید، ما هم وظیفه داریم که علم را به شما ارائه کنیم، چنان‏که وظیفه داریم به سمت علم و معنویت راهبرى کنیم. براى آشکار شدن آنچه که بنابر مصلحتى بر شما مخفى شده است اصرار نکنید، و از مسیر راست و درست منحرف نشوید و میل چپ‏روى پیدا نکنید. قصد و نیت تان را دوستى و محبّت ما بر مبناى سنّت روشن و آشکار رسول خدا صلّى اللّه علیه و اله قرار دهید.

من شما را نصیحت کردم، خداوند نیز بر من و شما شاهد و گواه است که اگر محبت و علاقه ما به صلاح و رحمت شما و شفقت و مهربانى به شما نبود، به جاى این‏که با شما ارتباط داشته باشیم [و نامه ‏نگارى کنیم‏] در آنچه که به آن امتحان شده‏ اید، از منازعه با ستمگر شکم‏باره گمراه که پیروى از سرکشى و ستمش مى ‏کند، و نسبت به پروردگارش گمراه است و چیزى را ادّعا مى‏ کند که حقش نیست، و حقّ کسى را که خداوند اطاعتش را واجب نموده انکار کرده و ظالم و غاصب است،[2] به کار خودمان مشغول مى ‏شدیم و شما را از گمراهى هدایت نمى‏ کردیم.

سیره و عمل یگانه دختر پاک رسول خدا صلّى اللّه علیه و اله براى من الگو و اسوه نیکو و پسندیده ‏اى است، و بدى عمل جاهل به زودى به خودش برمى‏ گردد و هلاکش مى‏ کند، و کافر به زودى خواهد دانست که خانه آخرت [یعنى بهشت و رضوان الهى‏] براى کیست.

خداوند تبارک و تعالى با رحمت واسعه‏اش ما و شما را از هلاکت و بدى‏ها و آفات و مصیبت‏ها حفظ فرماید که او ولى این کار بوده و بر هر کارى که اراده فرماید قادر است، و به ما و شما ولایت دارد و حافظ ما و شماست.

سلام و رحمت و برکات خداوند بر تمامى اوصیا و اولیا و مؤمنین باد، و صلى اللّه على محمّد و آل محمّد و سلّم تسلیما.

 

 

أَخْبَرَنِی جَمَاعَةٌ عَنْ أَبِی مُحَمَّدٍ التَّلَّعُکْبَرِیِّ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ عَلِیٍّ الرَّازِیِّ عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍ‏الْقُمِّیِّ قَالَ حَدَّثَنِی مُحَمَّدُ بْنُ عَلِیِّ بْنِ بُنَانِ‏ الطَّلْحِیُّ الْآبِیُّ عَنْ عَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدَةَ النَّیْسَابُورِیِّ قَالَ حَدَّثَنِی عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ الرَّازِیُّ قَالَ حَدَّثَنِی الشَّیْخُ الْمَوْثُوقُ‏ بِهِ بِمَدِینَةِ السَّلَامِ قَالَ:

تَشَاجَرَ ابْنُ أَبِی غَانِمٍ الْقَزْوِینِیُّ وَ جَمَاعَةٌ مِنَ الشِّیعَةِ فِی الْخَلَفِ فَذَکَرَ ابْنُ أَبِی غَانِمٍ أَنَّ أَبَا مُحَمَّدٍ ع مَضَى وَ لَا خَلَفَ لَهُ ثُمَّ إِنَّهُمْ کَتَبُوا فِی ذَلِکَ کِتَاباً وَ أَنْفَذُوهُ إِلَى النَّاحِیَةِ وَ أَعْلَمُوهُ‏[3] بِمَا تَشَاجَرُوا فِیهِ فَوَرَدَ جَوَابُ کِتَابِهِمْ بِخَطِّهِ عَلَیْهِ وَ عَلَى آبَائِهِ السَّلَامُ‏

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏

عَافَانَا اللَّهُ وَ إِیَّاکُمْ مِنَ الضَّلَالَةِ وَ الْفِتَنِ وَ وَهَبَ لَنَا وَ لَکُمْ رُوحَ الْیَقِینِ وَ أَجَارَنَا وَ إِیَّاکُمْ مِنْ سُوءِ الْمُنْقَلَبِ إِنَّهُ أُنْهِیَ إِلَیَّ ارْتِیَابُ جَمَاعَةٍ مِنْکُمْ فِی الدِّینِ وَ مَا دَخَلَهُمْ مِنَ الشَّکِّ وَ الْحَیْرَةِ فِی وُلَاةِ أُمُورِهِمْ فَغَمَّنَا ذَلِکَ لَکُمْ لَا لَنَا وَ سَاءَنَا فِیکُمْ لَا فِینَا لِأَنَّ اللَّهَ مَعَنَا وَ لَا فَاقَةَ بِنَا إِلَى غَیْرِهِ وَ الْحَقُّ مَعَنَا فَلَنْ یُوحِشَنَا مَنْ قَعَدَ عَنَّا وَ نَحْنُ صَنَائِعُ رَبِّنَا وَ الْخَلْقُ بَعْدُ صَنَائِعُنَا یَا هَؤُلَاءِ مَا لَکُمْ فِی الرَّیْبِ تَتَرَدَّدُونَ وَ فِی الْحَیْرَةِ تَنْعَکِسُونَ‏ أَ وَ مَا سَمِعْتُمُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَقُولُ‏

 یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَ أَطِیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی‏الْأَمْرِ مِنْکُمْ‏[4]

 أَ وَ مَا عَلِمْتُمْ مَا جَاءَتْ بِهِ الْآثَارُ مِمَّا یَکُونُ وَ یُحَدَّثُ فِی أَئِمَّتِکُمْ عَنِ‏ الْمَاضِینَ وَ الْبَاقِینَ مِنْهُمْ ع أَ وَ مَا رَأَیْتُمْ کَیْفَ جَعَلَ اللَّهُ لَکُمْ مَعَاقِلَ تَأْوُونَ إِلَیْهَا وَ أَعْلَاماً تَهْتَدُونَ بِهَا مِنْ لَدُنْ آدَمَ ع إِلَى أَنْ ظَهَرَ الْمَاضِی ع کُلَّمَا غَابَ عَلَمٌ بَدَا عَلَمٌ وَ إِذَا أَفَلَ نَجْمٌ طَلَعَ نَجْمٌ فَلَمَّا قَبَضَهُ اللَّهُ إِلَیْهِ ظَنَنْتُمْ أَنَّ اللَّهَ تَعَالَى أَبْطَلَ دِینَهُ وَ قَطَعَ السَّبَبَ بَیْنَهُ وَ بَیْنَ خَلْقِهِ کَلَّا مَا کَانَ ذَلِکَ وَ لَا یَکُونُ حَتَّى تَقُومَ السَّاعَةُ وَ یَظْهَرَ أَمْرُ اللَّهِ سُبْحَانَهُ وَ هُمْ کَارِهُونَ‏ وَ أَنَّ الْمَاضِیَ ع مَضَى سَعِیداً فَقِیداً عَلَى مِنْهَاجِ آبَائِهِ ع حَذْوَ النَّعْلِ بِالنَّعْلِ وَ فِینَا وَصِیَّتُهُ وَ عِلْمُهُ وَ مَنْ هُوَ خَلَفُهُ وَ مَنْ هُوَ یَسُدُّ مَسَدَّهُ‏ لَا یُنَازِعُنَا مَوْضِعَهُ إِلَّا ظَالِمٌ آثِمٌ وَ لَا یَدَّعِیهِ دُونَنَا إِلَّا جَاحِدٌ کَافِرٌ وَ لَوْ لَا أَنَّ أَمْرَ اللَّهِ تَعَالَى لَا یُغْلَبُ وَ سِرَّهُ لَا یُظْهَرُ وَ لَا یُعْلَنُ لَظَهَرَ لَکُمْ مِنْ حَقِّنَا مَا تَبَیَّنَ‏ مِنْهُ عُقُولُکُمْ وَ یُزِیلُ شُکُوکَکُمْ لَکِنَّهُ مَا شَاءَ اللَّهُ کَانَ وَ لِکُلِّ أَجَلٍ کِتَابٌ فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ سَلِّمُوا لَنَا وَ رُدُّوا الْأَمْرَ إِلَیْنَا فَعَلَیْنَا الْإِصْدَارُ کَمَا کَانَ مِنَّا الْإِیرَادُ وَ لَا تُحَاوِلُوا کَشْفَ مَا غُطِّیَ عَنْکُمْ وَ لَا تَمِیلُوا عَنِ الْیَمِینِ وَ تَعْدِلُوا إِلَى الشِّمَالِ وَ اجْعَلُوا قَصْدَکُمْ إِلَیْنَا بِالْمَوَدَّةِ عَلَى السُّنَّةِ الْوَاضِحَةِ فَقَدْ نَصَحْتُ لَکُمْ وَ اللَّهُ شَاهِدٌ عَلَیَّ وَ عَلَیْکُمْ وَ لَوْ لَا مَا عِنْدَنَا مِنْ مَحَبَّةِ صَلَاحِکُمْ وَ رَحْمَتِکُمْ وَ الْإِشْفَاقِ عَلَیْکُمْ لَکُنَّا عَنْ مُخَاطَبَتِکُمْ فِی شُغُلٍ فِیمَا قَدِ امْتُحِنَّا بِهِ مِنْ مُنَازَعَةِ الظَّالِمِ الْعُتُلِ‏ الضَّالِّ الْمُتَتَابِعِ فِی غَیِّهِ الْمُضَادِّ لِرَبِّهِ الدَّاعِی مَا لَیْسَ لَهُ الْجَاحِدِ حَقَّ مَنِ افْتَرَضَ اللَّهُ طَاعَتَهُ الظَّالِمِ الْغَاصِبِ وَ فِی ابْنَةِ رَسُولِ اللَّهِ ص لِی أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ وَ سَیُرْدِی الْجَاهِلَ رَدَاءَةُ عَمَلِهِ وَ سَیَعْلَمُ الْکَافِرُ لِمَنْ عُقْبَى الدَّارِ عَصَمَنَا اللَّهُ وَ إِیَّاکُمْ مِنَ الْمَهَالِکِ‏ وَ الْأَسْوَاءِ وَ الْآفَاتِ وَ الْعَاهَاتِ کُلِّهَا بِرَحْمَتِهِ فَإِنَّهُ وَلِیُّ ذَلِکَ وَ الْقَادِرُ عَلَى مَا یَشَاءُ وَ کَانَ لَنَا وَ لَکُمْ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ السَّلَامُ عَلَى جَمِیعِ الْأَوْصِیَاءِ وَ الْأَوْلِیَاءِ وَ الْمُؤْمِنِینَ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُهُ وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ تَسْلِیماً.[5]

 

 



[1] ( 1). سوره نساء/ 59.

[2] ( 1). از سیاق جملات این‏گونه برمى‏آید که مقصود حضرت، جعفر کذاب است، بنابراین ابن ابى غانم قزوینى از طرفداران جعفر کذاب بوده است.

[3] ( 4) فی البحار و اعلموا.

[4] ( 1) النساء: 59.

[5]  الغیبة للطوسی، النص، ص: 285

طوسى، محمد بن حسن، الغیبة (للطوسی)، 1جلد، مؤسسة المعارف الإسلامیة - قم (ایران)، چاپ: 3، 1425 ه.ق.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۱۰/۰۴
علی مویدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">