بسوی ظهور

مهدویت و آخرالزمان از منظر ادیان ابراهیمی

بسوی ظهور

مهدویت و آخرالزمان از منظر ادیان ابراهیمی

بسوی ظهور

امیرالمومنین (ع): «هرکس در ذلّت فراگیری دانش، ساعتی صبر نکند، در ذلّت جهل، تا ابد، باقی خواهد ماند.»

بسوی ظهور(7):پرستش خدا یا کدخدا؟

شنبه, ۱۵ خرداد ۱۳۹۵، ۰۱:۰۴ ب.ظ

همه ی پیامبران از طرف خدا مأمور بودند ابتدا به مبارزه با شرک و طاغوتها بپردازند، پس همه ی آنها سیاسی بودند و اگر کسی از این سیاست انبیاء، یعنی اجتناب از طاغوت عدول کند، اهل دوزخ است زیرا به بزرگترین گناه کبیره و تنها گناهی که مورد شفاعت قرار نمیگیرد  یعنی شرک مبتلا شده است:

إِنَّ اللَّهَ لا یَغْفِرُ أَنْ یُشْرَکَ بِهِ وَ یَغْفِرُ ما دُونَ ذلِکَ لِمَنْ یَشاءُ وَ مَنْ یُشْرِکْ بِاللَّهِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلالاً بَعیداً »[3]  

خداوند در یک آیه میفرماید: رسالت انبیاء، «لا اله الا الله» میباشد و در آیه ی دیگر که به منزله ی تفسیر آن است میفرماید: رسالت انبیاء، بندگی خدا و اجتناب از طاغوت میباشد:

«وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِکَ مِنْ رَسُولٍ إِلاَّ نُوحی‏ إِلَیْهِ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ أَنَا فَاعْبُدُونِ»[1]


«وَ لَقَدْ بَعَثْنا فِی کُلِّ أُمَّةٍ رَسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ فَمِنْهُمْ مَنْ هَدَى اللَّهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ حَقَّتْ عَلَیْهِ الضَّلالَةُ فَسِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانْظُرُوا کَیْفَ کانَ عاقِبَةُ الْمُکَذِّبِین»[2

طبق این آیه کسانی که از طاغوت اجتناب نمیکنند از گمراهان و ضالّین محسوب میشود.

کلمه ی توحید از یک نفی و یک اثبات تشکیل شده است؛ ابتدا نفی شرک «لا اله» و سپس اثبات توحید «الا الله»؛ اوّل: تبرّی، دوم تولّی؛ اوّل: نفی طاغوتها و تمام معبودهای باطل، دوم: بندگی معبود حقیقی.

و تبرّی و بیزاری از دشمنان خدا مقدّم است بر تولّی و پذیرش ولایت اهل بیت(ع). لازمه ی دوست داشتن خدا، دشمن داشتن دشمنان خداست. 

]

چنانچه در بسوی ظهور(6) گفتیم، اطاعت از طاغوت، پرستش غیر خدا ست، و طاغوت، اله و ربّ پیروان خود محسوب میشود. بنابراین در زمان ما، بزرگترین گناه، اطاعت از آمریکا است زیرا بزرگترین طاغوت در طول تاریخ میباشد. و هر کس آمریکا را اطاعت کند آمریکا به منزله ی، اله، ربّ و معبود او محسوب میشود و بزرگترین بتی که بجای خدا در زمان ما پرستیده میشود همین بت است.

روسای جمهور آمریکا مانند فرعون هستند که میگفت: «أنا ربّکم الأعلی»، چرا که همه را به اطاعت از خود و سبک زندگی شان که مخالف سبک زندگی الهی ست دعوت میکنند.

 و اجتناب اعمّ از اطاعت است یعنی از همه ی جهات باید از طاغوت دوری کرد تا جامعه ی دینی دچار انحراف نگردد مانند: هرگونه تقویت و نصرت، اعتماد، دوستی و علاقه، تقلید از سبک زندگی:

« امام صادق علیه السلام نقل کرده که حضرت فرمود: خداوند به یکى از پیامبران بنى اسرائیل وحى کرد که: به مؤمنان بگو لباس دشمنان مرا نپوشند و غذاى دشمنان مرا هم نخورند و به راه دشمنان من هم نروند تا آنها هم مانند دشمنانم دشمن من شوند. »[4]

تقلید از سبک زندگی غربی در نهایت باعث میگردد اکثریت مسلمانان دین خود را از دست بدهند، چنانچه داریم میبینیم از وقتی مردم به سراغ فرهنگ غرب رفته اند جامعه پر از فساد شده و این موضوع، بزرگترین خطری  است که متوجه جامعه ی اسلامی است، و در آخرالزمان باعث عذاب الهی میگردد.

چنانچه در آیه مذکور فرمود: در زمین سفر کنید و عاقبت کسانی که بندگی طاغوت کردند و بوسیله ی عذاب الهی هلاک شدند را مشاهده کنید که در آینده به آن میپردازیم.

«لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ قَدْ تَبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ یُؤْمِنْ بِاللَّهِ فقد استَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقى‏ لاَ انْفِصامَ لَها وَ اللَّهُ سَمیعٌ عَلیمٌ»[5]

دین در صورت اجتناب از طاغوت اعمّ از حاکمان، دانشمندان و قضات جور ، مسیر رشد و هدایت است و الّا دین، مسیر غیّ و فرو رفتن در فساد و گمراهی خواهد بود. زیرا در این صورت مدیریت جامعه دینی، بدست منحرفان و شیاطین انس خواهد بود و مردم اگرچه دیندار باشند ولی به سود طاغوتها است، مانند: وهابیت، تکفیریها و داعش با اینکه بظاهر دیندار و اهل نماز و قرآن هستند ولی بخاطر حاکمیت طاغوت بر ضدّ دین اسلام و در مسیر منافع آمریکا و آل سعود قدم برمیدارند و بزرگترین جنایات را به اسم دین مرتکب میشوند.

« بمناسبت مقابل شدن طاغوت با خداوند متعال: معلوم می‏شود که در میان آنها تضادّ موجود است، و طاغوت کسى است که افکار و برنامه أعمال او با احکام و دستورها و برنامه إلهى مخالف باشد، و در نتیجه این تخالف، کسى که از طاغوت پیروى کرده و یا خود را باو نزدیک میسازد: قهرا بر خلاف راه إلهى سلوک داشته و از او دور خواهد شد.»[6]

لذا قرآن می فرماید شیطان به جهت منحرف کردن مردم به نهایت گمراهی از صراط مستقیم مردم را وسوسه میکند به مراجعه کردن به طاغوت:

«أَ لَمْ تَرَ إِلَى الَّذینَ یَزْعُمُونَ أَنَّهُمْ آمَنُوا بِما أُنْزِلَ إِلَیْکَ وَ ما أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِکَ یُریدُونَ أَنْ یَتَحاکَمُوا إِلَى الطَّاغُوتِ وَ قَدْ أُمِرُوا أَنْ یَکْفُرُوا بِهِ وَ یُریدُ الشَّیْطانُ أَنْ یُضِلَّهُمْ ضَلالاً بَعیدا»[7]

کسی که در قضاوت و داوری به طاغوت مراجعه کند برخلاف تعالیم همه ی انبیاء عمل کرده و به بدترین گمراهی مبتلا شده، حال اگر در فرهنگ، سیاست و سبک زندگی از طاغوت تبعیّت کند چه حالی خواهند داشت.


و بشارت خداوند در دنیا و آخرت، حکومت مهدوی و بهشت ابدی، منحصر در کسانی است که از طاغوتها اجتناب کنند:

«وَ الَّذینَ اجْتَنَبُوا الطَّاغُوتَ أَنْ یَعْبُدُوها وَ أَنابُوا إِلَى اللَّهِ لَهُمُ الْبُشْرى‏ فَبَشِّرْ عِبادِ»[8]

امام صادق(ع) میفرماید: هرکس از طاغوت اطاعت کند او را مورد پرستش قرار داده است.

«أبو بصیر عن أبی عبد الله (ع) قال‏: و من أطاع جبارا فقد عبده‏[9]



[1] انبیاء،آیه 25،«ما پیش از تو هیچ پیامبرى را نفرستادیم مگر اینکه به او وحى کردیم که: «معبودى جز من نیست؛ پس تنها مرا پرستش کنید.»

[2] نحل(16)،36،«ما در هر امتى رسولى برانگیختیم که: «خداى یکتا را بپرستید؛ و از طاغوت اجتناب کنید!» خداوند گروهى را هدایت کرد؛ و گروهى ضلالت و گمراهى دامانشان را گرفت؛ پس در روى زمین بگردید و ببینید عاقبت تکذیب‏کنندگان چگونه بود!»

 

[3] نساء،116،« خداوند، شرک به او را نمى‏آمرزد؛ (ولى) کمتر از آن را براى هر کس بخواهد (و شایسته بداند) مى‏آمرزد. و هر کس براى خدا همتایى قرار دهد، در گمراهى دورى افتاده است‏

»

[4]«الإمام الباقر علیه السلام عن آبائه علیهم السلام: أوحَى اللّهُ إلى نَبِیٍّ مِنَ الأَنبِیاءِ أن قُل لِقَومِکَ: لا یَلبَسوا لِباسَ أعدائی، ولا یَطعَموا طَعامَ أعدائی، ولا یُشاکِلوا بِمَشاکِلِ أعدائی؛ فَیَکونوا أعدائی کَما هُم أعدائی.» تهذیب الأحکام ج‏6، ص: 172

[5] بقره(2)،256

[6] تفسیر روشن، ج‏3، ص: 323

[7] نساء(4)،60،«آیا ندیدى کسانى را که گمان مى‏کنند به آنچه (از کتابهاى آسمانى که) بر تو و بر پیشینیان نازل شده، ایمان آورده‏اند، ولى مى‏خواهند براى داورى نزد طاغوت و حکّام باطل بروند؟! با اینکه به آنها دستور داده شده که به طاغوت کافر شوند. امّا شیطان مى‏خواهد آنان را گمراه کند، و به بیراهه‏هاى دور دستى بیفکند.»

 

[8]زمر،17،« و کسانى که از عبادت طاغوت پرهیز کردند و به سوى خداوند بازگشتند، بشارت از آن آنهاست؛ پس بندگان مرا بشارت ده!»

[9] مجمع البیان فی تفسیر القرآن    ج‏8    770

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۳/۱۵
علی مویدی

سبک زندگی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">