بسوی ظهور(15):عذاب آخرالزمان در کتاب مقّدس
در کتاب مقدّس ابواب مختلفی، بنام انبیاء بنی اسراییل موجود است که کتاب های آسمانی، آن رسولان الهی می باشد، که در آنها به موضوع آخرالزمان و نشانه های ظهور منجی موعود پرداخته شده، و با آیات و روایات اسلامی تطابق دارند.
کتاب اشعیاء نبیّ:
«یهوه صبایوت لشگر را برای جنگ سان میبیند* ایشان از زمین بعید و از کرانهای آسمان میآیند، یعنی خداوند با اسلحه غضب خود تا تمامی جهان را ویران کند* ولوله کنید زیرا که روز خداوند نزدیک است، مثل هلاکتی از جانب قادر مطلق میآید* از این جهت همه دستها سست میشود و دلهای همه مردم گداخته میگردد* و ایشان متحیّر شده دردهای زه(زایمان) بر ایشان عارض میشود، مثل زنی که میزاید درد میکشد، بر یکدیگر نظر حیرت میاندازند و رویهای ایشان رویهای شعله ور میباشد* اینک روز خداوند با غضب و شدّت خشم و ستمکیشی میآید، تا جهان را ویران سازد وگناهکاران را از میانش هلاک نماید*زیرا که ستارگان آسمان و برجهایش، روشنائی خود را نخواهد داد، و آفتاب در وقت طلوع خود تاریک خواهد شد و ماه روشنائی خود را نخواهد تابانید*و من رُبع مسکون(قسمت آباد و مسکونی زمین) را بسبب گناه و شریران را بسبب عصیان ایشان سزا خواهم داد، و غرور متکبّران را تباه خواهم ساخت و تکبّر جبّاران را به زیر خواهم انداخت* و مردم را از زر خالص و انسان را از طلای اوفیر، کمیاب تر خواهم گردانید*بنابراین آسمان را متزلزل خواهم ساخت و زمین از جای خود متحرّک خواهد شد.»[1]
*در آیات و روایات اسلامی نیز به تاریک شدن خورشید و ماه در زمان ظهور اشاره شده است.
کتاب امثال سلیمان نبیّ
«و طریق های عادلان را نگاه داری* زیرا که راستان در زمین ساکن خواهند شد، و کاملان در آن باقی خواهند ماند* لیکن شریران از زمین منقطع خواهند شد، و ریشه خیانتکاران از آن کنده خواهد گشت.»[2]
کتاب حجّی نبی:
«یهوه صبایوت چنین میگوید: یک دفعه دیگر و آن نیز بعد از اندک زمانی، آسمانها و زمین و دریا و خشکی را متزلزل خواهم ساخت*و تمامی امتها را متزلزل خواهم ساخت و فضیلتِ جمیع امتها خواهد آمد و یهوه صبایوت میگوید: که این خانه را از جلال پر خواهم ساخت.»[3]
*قبل از ظهور، حوادث طبیعی سهمگین در آسمان، خشکی و دریا رخ میدهد.
کتاب دانیال نبیّ
« و در آن زمان میکائیل، امیر عظیمی که برای پسران قوم تو «ایستاده» است خواهد برخاست و چنان زمان تنگی خواهد شد که از حینی که امتی به وجود آمده است تا امروز نبوده و در آن زمان هر یک از قوم تو که در دفتر مکتوب یافت شود رستگار خواهد شد و بسیاری از آنانی که در خاک زمین خوابیده اند، بیدار خواهند شد، امّا اینان به جهت حیات جاودانی و آنان به جهت خجالت و حقارت جاودانی* و حکیمان مثل روشنایی افلاک خواهند درخشید و آنانی که بسیار به راه عدالت رهبری مینمایند مانند ستارگان خواهند بود تا ابدالاباد * اما تو ای دانیال کلام را مخفی دار و کتاب را تا زمان آخر مهر کن»[4]
* در این آیه به وضوح به لقب حضرت بقیه الله به نام "قائم" به معنی "ایستاده" اشاره می شود و در ادامه نیز رجعت مومنان هنگام ظهور امام زمان (عج) مطرح می گردد.
چنانچه در دعای عهد آمده است:
«اللَّهُمَّ إِنْ حَالَ بَیْنِی وَ بَیْنَهُ الْمَوْتُ الَّذِی جَعَلْتَهُ عَلَى عِبَادِکَ حَتْماً فَأَخْرِجْنِی مِنْ قَبْرِی مُؤْتَزِراً کَفَنِی شَاهِراً سَیْفِی مُجَرِّداً قَنَاتِی مُلَبِّیاً دَعْوَةَ الدَّاعِی فِی الْحَاضِرِ وَ الْبَادِی»[5]
انتظار فرج:
«خوشا به حال آنان که انتظار کشند»[6]
* افضل الاعمال انتظار الفرج(از روایات شیعی : انتظار فرج از بهترین اعمال است)
کتاب حیقوق نبیّ :
«اگر چه تاخیر نماید، برایش منتظر باش زیرا که البته خواهد آمد و درنگ نخواهد نمود... بلکه جمیع امت ها را نزد خود جمع می کند و تمامی قوم ها را برای خویشتن فراهم می آورد.»[7]
*اشاره به تأخیر و غیبت طولانی حضرت و لزوم انتظار .
کتاب صفیای نبی:
«... خداوند می گوید: برای من منتظر باشید، تا روزی که به جهت غارت برخیزم؛ زیرا که قصد من این است که امت ها را جمع نمایم و ممالک را فراهم آورم تا غضب خود و تمامی حدت خشم خویش را بر ایشان بریزم، زیرا که تمامی جهان به آتش غیرت من سوخته خواهد شد...»[8]
[1]کتاب مقدس،کتاب اشعیاء نبیّ،باب سیزدهم،بندهای 10-18
[5] «پروردگارا! اگر مرگ را که براى بندگانت یک امر حتمى قرار دادهاى میان من و آن حضرت جدائى انداخت، مرا از قبرم بیرون آور تا در حالى که کفنم را پوشیده و شمشیرم را از غلاف درآورده و نیزه ام را بدست گرفته ام در میان آنها که در شهر حاضرند یا آنان که کوچ میکنند، قرار گیرم و دعوت کننده آن حضرت را اجابت کنم.«
[8]کتاب مقدس، کتاب صفنیای نبی، ص 1363، باب 3، بندهای 5-9