بسوی ظهور

مهدویت و آخرالزمان از منظر ادیان ابراهیمی

بسوی ظهور

مهدویت و آخرالزمان از منظر ادیان ابراهیمی

بسوی ظهور

امیرالمومنین (ع): «هرکس در ذلّت فراگیری دانش، ساعتی صبر نکند، در ذلّت جهل، تا ابد، باقی خواهد ماند.»

وَ مِنْ کِتَابِ الْوَاحِدَةِ: رُوِیَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْأُطْرُوشِ الْکُوفِیِّ، قَالَ: حَدَّثَنَا أَبُو عَبْدِ اللَّهِ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ الْبَجَلِیُّ، قَالَ: حَدَّثَنِی أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ الْبَرْقِیُّ، قَالَ: حَدَّثَنِی عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ أَبِی نَجْرَانَ‏، عَنْ عَاصِمِ بْنِ حُمَیْدٍ، عَنْ أَبِی حَمْزَةَ الثُّمَالِیِ‏، عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ: «قَالَ أَمِیرالْمُؤْمِنِینَ ع: 

إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی أَحَدٌ وَاحِدٌ، تَفَرَّدَ فِی وَحْدَانِیَّتِهِ، ثُمَّ تَکَلَّمَ بِکَلِمَةٍ فَصَارَتْ نُوراً، ثُمَّ خَلَقَ مِنْ ذَلِکَ النُّورِ مُحَمَّداً ص وَ خَلَقَنِی وَ ذُرِّیَّتِی، ثُمَّ تَکَلَّمَ بِکَلِمَةٍ فَصَارَتْ رُوحاً فَأَسْکَنَهُ اللَّهُ فِی ذَلِکَ النُّورِ وَ أَسْکَنَهُ فِی أَبْدَانِنَا، فَنَحْنُ رُوحُ اللَّهِ وَ کَلِمَاتُهُ، فَبِنَا احْتَجَّ عَلَی خَلْقِهِ‏، فَمَا زِلْنَا فِی ظُلَّةٍ خَضْرَاءَ حَیْثُ لَا شَمْسَ وَ لَا قَمَرَ، وَ لَا لَیْلَ وَ لَا نَهَارَ، وَ لَا عَیْنَ تَطْرِفُ، نَعْبُدُهُ وَ نُقَدِّسُهُ وَ نُسَبِّحُهُ، وَ ذَلِکَ قَبْلَ أَنْ یَخْلُقَ الْخَلْقَ.

خداوند تبارک و تعالی یکتا و بی ‏همتا است و در وحدانیت خود بی ‏نظیر است سپس تکلم به کلمه ‏ای کرد آن کلمه نور محمّد صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم را آفرید و من و ذریّه ‏ام را آفرید سپس تکلم بکلمه‏ ای کرد آن کلمه روح شد. روح را خداوند در آن نور سکونت داد و در بدنهای ما قرار داد پس ما روح اللَّه و کلمات خدائیم بوسیله ما پنهان از خلق خود شد (یعنی ما را حجاب بین خود و خلق قرار داد ما وسیله و واسطه بین مخلوق و خدائیم همان طور که پرده واسطه بین محجوب و کسی که پشت پرده است می‏باشد). و پیوسته ما در زیر سایبانی سبز قرار داشتیم جایی که خورشید و ماه و شب و روزی وجود نداشت و نه چشمی بهم میخورد ما او را میپرستیدیم و تسبیح میگفتیم پیش از آفرینش مخلوقات.

وَ أَخَذَ مِیثَاقَ الْأَنْبِیَاءِ بِالْإِیمَانِ وَ النُّصْرَةِ لَنَا، وَ ذَلِکَ قَوْلُهُ عَزَّ وَ جَلَ:‏ «وَ إِذْ أَخَذَ اللَّهُ مِیثاقَ النَّبِیِّینَ لَما آتَیْتُکُمْ مِنْ کِتابٍ وَ حِکْمَةٍ ثُمَّ جاءَکُمْ رَسُولٌ مُصَدِّقٌ لِما مَعَکُمْ لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَ لَتَنْصُرُنَّهُ»‏ یَعْنِی لَتُؤْمِنُنَّ بِمُحَمَّدٍ ص، وَ لَتَنْصُرُنَّ وَصِیَّهُ، وَ سَیَنْصُرُونَهُ جَمِیعاً.

پیمان گرفت از انبیاء که بما ایمان داشته باشند و ما را یاری کنند. این آیه اشاره بهمین مطلب است:‏ « و (به خاطر بیاورید) هنگامى را که خداوند، از پیامبران (و پیروان آنها)، پیمان مؤکّد گرفت، که هر گاه کتاب و دانش به شما دادم، سپس پیامبرى به سوى شما آمد که آنچه را با شماست تصدیق می‏کند، به او ایمان بیاورید و او را یارى کنید»یعنی ایمان بمحمّد(ص) بیاورید و جانشینش را یاری کنید، ایمان بمحمّد(ص) آوردند ولی وصی او را یاری نکردند بزودی همه او را یاری خواهند کرد.


وَ إِنَّ اللَّهَ أَخَذَ مِیثَاقِی مَعَ مِیثَاقِ مُحَمَّدٍ ص بِالنُّصْرَةِ بَعْضِنَا لِبَعْضٍ، فَقَدْ نَصَرْتُ مُحَمَّداً ص وَ جَاهَدْتُ بَیْنَ یَدَیْهِ، وَ قَتَلْتُ عَدُوَّهُ، وَ وَفَیْتُ لِلَّهِ بِمَا أَخَذَ عَلَیَّ مِنَ الْمِیثَاقِ وَ الْعَهْدِ وَ النُّصْرَةِ لِمُحَمَّدٍ ص، وَ لَمْ یَنْصُرْنِی أَحَدٌ مِنْ أَنْبِیَاءِ اللَّهِ وَ رُسُلِهِ، وَ ذَلِکَ لِمَا قَبَضَهُمُ اللَّهُ إِلَیْهِ، وَ سَوْفَ یَنْصُرُونَنِی وَ یَکُونُ لِی مَا بَیْنَ مَشْرِقِهَا إِلَی مَغْرِبِهَا، وَ لَیَبْعَثَنَّهُمُ اللَّهُ أَحْیَاءً مِنْ آدَمَ إِلَی مُحَمَّدٍ ص، کُلِّ نَبِیٍّ مُرْسَلٍ، یَضْرِبُونَ بَیْنَ یَدَیَ‏ بِالسَّیْفِ هَامَ الْأَمْوَاتِ وَ الْأَحْیَاءِ وَ الثَّقَلَیْنِ جَمِیعاً.


و خداوند پیمان مرا با پیمان محمّد صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم گرفت که یک دیگر را یاری کنیم من آن جناب را یاری کردم و در مقابل او پیکار نمودم و دشمنش را کشتم و به پیمانی که خدا از من گرفته بود راجع بیاری محمّد صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم وفا نمودم ولی هیچ یک از انبیاء و پیامبران خدا مرا یاری نکردند چون وفات نموده بودند ولی بزودی مرا یاری خواهند کرد و ما بین مشرق و مغرب عالم از آن من خواهد شد، و خداوند هر پیامبر مرسلی را از آدم تا محمد(ص) را زنده خواهد ساخت، تا پیشاپیش من با شمشیر بر سر مرده ها و زنده ها و ثقلین(جنّ و انس) خواهند زد.


فَیَا عَجَبَاهْ وَ کَیْفَ لَا أَعْجَبُ مِنْ أَمْوَاتٍ یَبْعَثُهُمُ اللَّهُ أَحْیَاءً یُلَبُّونَ زُمْرَةً زُمْرَةً بِالتَّلْبِیَةِ: لَبَّیْکَ لَبَّیْکَ یَا دَاعِیَ اللَّهِ، قَدِ انْطَلَقُوا بِسِکَکِ الْکُوفَةِ، قَدْ شَهَرُوا سُیُوفَهُمْ عَلَی عَوَاتِقِهِمْ لَیَضْرِبُونَ بِهَا هَامَ الْکَفَرَةِ، وَ جَبَابِرَتِهِمْ وَ أَتْبَاعِهِمْ مِنْ جَبَابِرَةِ الْأَوَّلِینَ وَ الْآخِرِینَ حَتَّی یُنْجِزَ اللَّهُ مَا وَعَدَهُمْ فِی قَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَ‏« وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِی ارْتَضی‏ لَهُمْ وَ لَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً یَعْبُدُونَنِی لا یُشْرِکُونَ بِی شَیْئاً» أَیْ یَعْبُدُونَنِی آمِنِینَ، لَا یَخَافُونَ أَحَداً فِی عِبَادَتِی‏، لَیْسَ عِنْدَهُمْ تَقِیَّةٌ.


شگفتا و چگونه شگفت زده نباشم از امواتی که خداوند آنان را زنده مبعوث میسازد، در حالیکه گروه گروه تلبیه میگویند: لبّیک لبّیک ای دعوت کننده ی الهی، در حالی که به کوچه های کوفه وارد میشوند، و شمشیرهایشان را به دوش انداخته اند، با آنها بر سر کفار و متکبران و پیروان شان از اولین تا آخرین شان میزنند، تا خداوند وعده ای را که در کلامش به آنان داده است محقق بسازد: « خداوند به اهل ایمان از شما که به خوبیها عمل میکنند وعده داده است که آنان را در زمین جانشینان قرار دهد همچنان که کسانی را که قبل از آنان بوده اند را جانشین ساخت، و برای آنان دینی را که پسندیده است در زمین مستقر سازد و آنان را پس از ترس شان، تبدیل به امنیّت سازد تا فقط مرا بندگی کنند و احدی را شریک من نسازند» یعنی مرا در حال امنیت عبادت کنند و در بندگی من از احدی نترسند و تقیه نکنند.


وَ إِنَّ لِیَ الْکَرَّةَ بَعْدَ الْکَرَّةِ، وَ الرَّجْعَةَ بَعْدَ الرَّجْعَةِ، وَ أَنَا صَاحِبُ الرَّجَعَاتِ وَ الْکَرَّاتِ، وَ صَاحِبُ الصَّوْلَاتِ وَ النَّقِمَاتِ، وَ الدُّولَاتِ‏ الْعَجِیبَاتِ، وَ أَنَا قَرْنٌ مِنْ حَدِیدٍ، وَ أَنَا عَبْدُ اللَّهِ وَ أَخُو رَسُولِ اللَّهِ ص، وَ أَنَا أَمِینُ اللَّهِ وَ خَازِنُهُ، وَ عَیْبَةُ سِرِّهِ وَ حِجَابُهُ، وَ وَجْهُهُ وَ صِرَاطُهُ وَ مِیزَانُهُ، وَ أَنَا الْحَاشِرُ إِلَی اللَّهِ.


و بدرستی که برای من تکرار پس از تکرار و بازگشت بعد از بازگشت  خواهد بود و من صاحب تکرار و بازگشت های متعدد هستم، و صاحب قهر و انتقام و دولت های شگفت انگیزم، و من دژ آهنین هستم، من عبد خدا و برادر رسول الله هستم، و من امانت دار و خزانه دار الهی هستم، و من صندوق و ظرف راز های خدا و حجاب و واسطه ی بین او و خلقش، و وجه او و صراطش و میزانش هستم و من حشر کننده و گرد آورنده ی مردم بسوی خداوند هستم.


وَ أَنَا کَلِمَةُ اللَّهِ الَّتِی یَجْمَعُ بِهَا الْمُفْتَرِقَ وَ یُفَرِّقُ بِهَا الْمُجْتَمِعَ. وَ أَنَا أَسْمَاءُ اللَّهِ الْحُسْنَی وَ أَمْثَالُهُ الْعُلْیَا، وَ آیَاتُهُ الْکُبْرَی.وَ أَنَا صَاحِبُ الْجَنَّةِ وَ النَّارِ، أُسْکِنُ أَهْلَ الْجَنَّةِ الْجَنَّةَ، وَ أَهْلَ النَّارِ النَّارَ، (وَ إِلَیَّ‏ تَزْوِیجُ أَهْلِ الْجَنَّةِ، وَ إِلَیَّ عَذَابُ أَهْلِ النَّارِ).وَ إِلَیَّ إِیَابُ الْخَلْقِ جَمِیعاً، وَ إِلَیَّ حِسَابُ الْخَلْقِ جَمِیعاً.


و من کلمه الهی هستم که بواسطه اش متفرقها جمع میشوند و مجتمع ها پراکنده میگردند. و من اسماء نیکوتر خدایم و مثل های برتر او، و آیات بزرگتر او هستم. من صاحب بهشت و جهنم هستم، اهل بهشت را در بهشت و اهل دوزخ را در دوزخ سکنا میدهم، و تزویج اهل بهشت و عذاب اهل جهنم به دست من است. و بازگشت همه ی مخلوقات در قیامت بسوی من است و محاسبه ی همه ی مخلوقات بر عهده ی من است.


وَ أَنَا صَاحِبُ الْهَنَاتِ [الْهِبَاتِ‏]، وَ أَنَا الْمُؤَذِّنُ‏ عَلَی الْأَعْرَافِ، وَ أَنَا بَارِزُ الشَّمْسِ، وَ أَنَا دَابَّةُ الْأَرْضِ‏، وَ أَنَا قَسِیمُ النَّارِ، وَ أَنَا خَازِنُ الْجِنَانِ، وَ أَنَا صَاحِبُ الْأَعْرَافِ، وَ أَنَا أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ، وَ یَعْسُوبُ‏ الْمُتَّقِینَ، وَ آیَةُ السَّابِقِینَ، وَ لِسَانُ النَّاطِقِینَ، وَ خَاتَمُ الْوَصِیِّینَ، وَ وَارِثُ النَّبِیِّینَ، وَ خَلِیفَةُ رَبِّ الْعَالَمِینَ، وَ صِرَاطُ رَبِّیَ الْمُسْتَقِیمُ، وَ فُسْطَاطُهُ، وَ الْحُجَّةُ عَلَی أَهْلِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرَضِینَ وَ مَا فِیهِمَا وَ مَا بَیْنَهُمَا.


و من صاحب امور عظیمم(صاحب هیبت و جلالم)، و من موذن بر بلندی اعراف در قیامتم، و من آشکار کننده ی خورشیدم، و من دابه الارض(جاندار معجزه آمیز آخرالزمان) هستم، و من تقسیم کننده ی آتش و خزانه دار بهشتم، و من صاحب اعراف در قیامتم، و من امیر مومنان و رئیس متقین، و معجزه ی پیشینیان، و لسان سخنگویان، و خاتم اوصیاء، و وارث پیامبران، و جانشین پروردگار و صراط مستقیم و شهر پروردگارم و حجت خدا بر اهل آسمانها و زمین ها و آنچه در آن دو و بین آن دو میباشد هستم.


وَ أَنَا الَّذِی احْتَجَّ اللَّهُ بِهِ عَلَیْکُمْ فِی ابْتِدَاءِ خَلْقِکُمْ. وَ أَنَا الشَّاهِدُ یَوْمَ الدِّینِ. وَ أَنَا الَّذِی عُلِّمْتُ عِلْمَ الْمَنَایَا وَ الْبَلَایَا وَ الْقَضَایَا وَ فَصْلَ الْخِطَابِ وَ الْأَنْسَابَ، وَ اسْتُحْفِظْتُ آیَاتِ النَّبِیِّینَ الْمُسْتَخِفِّینَ الْمُسْتَحْفَظِینَ.وَ أَنَا صَاحِبُ الْعَصَا وَ الْمِیسَمِ‏. وَ أَنَا الَّذِی سُخِّرَتْ لِیَ السَّحَابُ وَ الرَّعْدُ وَ الْبَرْقُ، وَ الظُّلَمُ وَ الْأَنْوَارُ، وَ الرِّیَاحُ وَ الْجِبَالُ وَ الْبِحَارُ، وَ النُّجُومُ وَ الشَّمْسُ وَ الْقَمَرُ.


و من آن کسی هستم که خداوند به وسیله ی او در ابتدای خلقتتان بر شما احتجاج کرد، و من شاهد و گواه روز قیامتم، و من کسی هستم که به او علم منایا(مرگ)، بلایا، قضاوت، جدایی بین حقّ و باطل و علم نسب شناسی داده شده است. و من نگه دارنده و محافظ معجزات پیامبران بطور مخفیانه هستم، و من صاحب عصا و میسم(نشانگذار مومن و کافر) در آخرالزمان هستم. و من کسی هستم که ابر، رعد و برق، تاریکی ها و روشنایی ها، بادها، کوهها، دریاها، ستارگان، خورشید و ماه برایش تسخیر شده است.


(وَ أَنَا الَّذِی أَهْلَکْتُ‏ عاداً وَ ثَمُودَ، وَ أَصْحابَ الرَّسِّ وَ قُرُوناً بَیْنَ ذلِکَ‏ کَثِیرَةً. وَ أَنَا الَّذِی ذَلَّلْتُ الْجَبَابِرَةَ. وَ أَنَا صَاحِبُ مَدْیَنَ، وَ مُهْلِکُ فِرْعَوْنَ، وَ مُنْجِی مُوسَی ع).وَ أَنَا الْقَرْنُ الْحَدِیدُ. وَ أَنَا فَارُوقُ الْأُمَّةِ. وَ أَنَا الْهَادِی. وَ أَنَا الَّذِی أَحْصَیْتُ‏ کُلَّ شَیْ‏ءٍ عَدَداً بِعِلْمِ اللَّهِ الَّذِی أَوْدَعَنِیهِ، وَ بِسِرِّهِ الَّذِی أَسَرَّهُ إِلَی مُحَمَّدٍ ص وَ أَسَرَّهُ النَّبِیُّ ص إِلَیَّ.


و من کسی هستم که قوم عاد و ثمود، و اصحاب رسّ و امتهای میان آنان را هلاک ساختم. و من آنم که جباران را خوار ساختم، و من صاحب مدین شهر شعیب پیامبر، و هلاک کننده ی فرعون و نجات دهنده ی موسی(ع) هستم، و من قلعه محکم، و جداکننده ی حقّ و باطل، و هدایت کننده هستم. و من کسی هستم که همه چیز را به علم الهی که در من به ودیعت گذارده شده و به واسطه رازی که خدا به محمد(ص) و ایشان به من آموخت، به شماره درآورده ام.


وَ أَنَا الَّذِی أَنْحَلَنِی رَبِّی اسْمَهُ وَ کَلِمَتَهُ وَ حِکْمَتَهُ وَ عِلْمَهُ وَ فَهْمَهُ.یَا مَعْشَرَ النَّاسِ اسْأَلُونِی قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِی، اللَّهُمَّ إِنِّی أُشْهِدُکَ وَ أَسْتَعْدِیکَ عَلَیْهِمْ وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ مُتَّبِعِینَ أَمْرَهُ»


و من کسی هستم که پروردگارم اسم، کلمه، حکمت، علم و فهمش را برایش گشوده است. ای مردم از من بپرسید قبل از آن که مرا نیابید، خدایا تو را شاهد میگیرم و از تو یاری میجویم و حول و قوّه ای جز به واسطه ی خداوند برتر و بزرگ نیست و حمد مخصوص خدایی ست که امرش تبعیت میگردد.


منبع: 

مختصر البصائر ؛ ص130

بحار الأنوار (ط - بیروت)، ج‏53، ص: 47


 

 

 

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۴/۰۵

نظرات  (۱)

سپاسگزارم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">