بسوی ظهور

مهدویت و آخرالزمان از منظر ادیان ابراهیمی

بسوی ظهور

مهدویت و آخرالزمان از منظر ادیان ابراهیمی

بسوی ظهور

امیرالمومنین (ع): «هرکس در ذلّت فراگیری دانش، ساعتی صبر نکند، در ذلّت جهل، تا ابد، باقی خواهد ماند.»

بزرگترین خطر جامعه ی منتظر در آخرالزمان، قساوت قلب میباشد که اکثریت جامعه را در بر میگیرد و باعث نزول عذاب و پایان اجل امت پیامبر ص میگردد. لذا باید عوامل پیدایش قساوت را دانست تا به این بلا و سرطان در آخرالزمان مبتلا نشد و انسان منتظر از جرگه ی منتظران و صالحان و اهل نجات خارج نگردد.

عوامل قساوت قلب:

1.پرحرفی:

رسولُ اللَّهِ صلى الله علیه و آله: لا تُکثِرُوا الکلامَ بغَیرِ ذِکرِ اللَّهِ؛ فإنَّ کَثرَةَ الکلامِ بغَیرِ ذِکرِ اللَّهِ قَسوَةُ القَلبِ، إنّ أبعَدَ الناسِ مِن اللَّهِ القَلبُ القاسی.»[1]

در غیر از ذکر خدا، زیاده گویى نکنید؛ زیرا زیاده گویى در غیر ذکر خدا، موجب سختدلى مىشود و دورترین مردم از خدا، سختدل است.

امیرالمومنین در وصیتش به امام حسین علیهما السلام فرمودند:

«وَ مَنْ کَثُرَ کَلَامُهُ کَثُرَ خَطَؤُهُ‏ وَ مَنْ کَثُرَ خَطَؤُهُ قَلَّ حَیَاؤُهُ وَ مَنْ قَلَّ حَیَاؤُهُ قَلَّ وَرَعُهُ وَ مَنْ قَلَّ وَرَعُهُ مَاتَ قَلْبُهُ وَ مَنْ مَاتَ قَلْبُهُ دَخَلَ النَّار.»[2]

هر که حرفش زیاد است اشتباهش بسیار است، و هر که اشتباهش زیاد است شرمش کم است، هر که شرمش اندک است پرهیزگاریش اندک است، هر که پرهیزگاریش کم باشد دلش بمیرد، و هر که دلش بمیرد به دوزخ رود.

2.استماع لهو:

شنیدن سخنان بیهوده و گوش دادن به موسیقی

3.شکار از روی تفریح

4.رفت و آمد به دربار دولتمردان

عنه صلى الله علیه و آله: ثلاثةٌ یُقسِینَ القَلبَ: استِماعُ اللَّهوِ، وطَلَبُ الصَّیدِ، وإتیانُ بابِ السُّلطانِ.[3]

سه چیز دل را سخت مىکند: بیهوده شنوى، شکار کردن، و آمد و شد به دربار سلطان.


5.ترک عبادت و یاد خدا

صلى الله علیه و آله: تَرکُ العِبادَةِ یُقسی القَلبَ، تَرکُ الذِّکرِ یُمیتُ النَّفسَ.[4]

ترک عبادت، دل را سخت مىکند. رها کردن یاد خدا، جان را مىمیراند.


6.ترک نماز جمعه سه هفته پیاپی

عنه صلى الله علیه و آله:  مَن تَرَکَ ثلاثَ جُمَعٍ تَهاوُناً بها طَبَعَ اللَّهُ على قَلبِهِ.»[5]

هر که شرکت در سه نماز جمعه را از روى بىاعتنایى به آن ترک کند، خداوند بر دلش مُهر زند.


7.عدم یاد مرگ و آخرت

عیسى علیه السلام: إنّ الدابَّةَ إذا لم تُرتَکَبْ ولم تُمتَهَنْ وتُستَعمَلْ لَتَصعُبُ ویَتَغَیَّرُ خُلقُها، وکذلکَ القُلوبُ إذا لم تُرَقَّقْ بذِکرِ المَوتِ ویَتبَعُها دُؤوبُ العِبادَةِ تَقسُو وتَغلُظُ.[6]

ستور را هر گاه سوار نشوند و از آن بار و کار نکشند، سرکش و کج خلق مىشود. دلها نیز چنیناند، هر گاه با یاد مرگ نرم نشوند و عبادت مداوم آنها را به رنج نیفکند، سخت و سنگ مىشوند.


8.آرزوی طولانی نسبت به امور مادی

الکافی: فیما ناجَى اللَّهُ عَزَّوجلَّ بهِ موسى علیه السلام:

یا موسى، لا تُطَوِّلْ فی الدُّنیا أملَکَ فَیَقسُوَ قَلبُکَ، والقاسی القَلبِ مِنّی بَعیدٌ.[7]


از نجواهاى خداوند عزّوجلّ با موسى علیه السلام این بود که: اى موسى! در دنیا آرزوى خود را دراز مگردان، که دلت سخت مىشود و سخت دل از من دور است.

آرزوی دراز یعنی انسان بپندارد مرگ با او فاصله دارد و آخرت را فراموش کند و به دنبال رسیدن به آرزوهای مادی عمر خود را تباه کند.


9.کثرت گناه

الإمامُ علیٌّ علیه السلام: ماجَفَّتِ الدُّموعُ إلّالِقَسوةِ القُلوبِ، وما قَسَتِ القُلوبُ إلّالکَثرَةِ الذُّنوبِ.[8]

اشکها نخشکید مگر به سبب سخت شدن دلها و دلها سخت نشد مگر به سبب فزونى گناهان.


10.دور دیدن اجل:

عنه علیه السلام: لا یَطولَنَّ علَیکُمُ الأمدُ فَتَقسُوَ قُلوبُکُم.[9]

 

نقطه پایان زندگى [مرگ] را دور و دراز نبینید، که دلهایتان سخت مىشود.

دو نوع اجل داریم: یکی اجل فردی و دوم اجل جمعی مربوط به امت پیامبر ص در زمان ظهور حضرت حجت عج. فراموشی اجل شخصی و جمعی هر دو باعث قساوت میشود که در آیه 16 سوره حدید و توقیع حضرت به علی بن محمد سمری به آن پرداخته شد.

بزرگترین آسیب و انحراف در آخرالزمان که منشأ سایر انحرافات است قساوت قلب است که علت آن، طولانی دیدن زمان  غیبت و تأخیر در ظهور و فراموشی این نکته که امت پیامبر اجل محتومی دارد که با ظهور حضرت، اجل امت تمام میشود و تمام منحرفین هلاک میگردند و فقط صالحان وارث زمین میگردند. رجوع کنید به مطالب  بسوی ظهور در وبلاگ.

منظور از دور دیدن اجل و آرزوی طولانی این است که انسان فکر کند امروز ظهور و یا مرگش احتمال وقوع نداشته باشد و حالا حالاها وقت توبه و عمل صالح دارد. لذا در توبه و بازگشت تأخیر میکند و امروز و فردا میکند تا اینکه دچار کثرت گناه و در نتیجه قساوت قلب میگردد.

به همین دلیل در روایات فرمودند: صبح و شام، توقع ظهور و یا مرگ داشته باشید تا انسان دچار غفلت نشود و دچار معصیت نگردد. لذا مهم ترین وظیفه و عبادت، انتظار فرج هست بطور شبانه روزی.

 

گذشت زمان طولانى بر دلها بدون توجه به خدا و تعالیم آسمانى، زمینه قساوت قلب:

«أَ لَمْ یَأْنِ لِلَّذِینَ آمَنُوا أَنْ تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِکْرِ اللَّهِ وَ ما نَزَلَ مِنَ الْحَقِّ وَ لا یَکُونُوا کَالَّذِینَ أُوتُوا الْکِتابَ مِنْ قَبْلُ فَطالَ عَلَیْهِمُ الْأَمَدُ فَقَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَ کَثِیرٌ مِنْهُمْ فاسِقُونَ.»[10]

 

عنه علیه السلام: مَن یَأمُلْ أن یَعیشَ غَداً فإنّهُ یَأمُلُ أن یَعیشَ أبَداً، ومَن یَأمُلْ أن یَعیشَ أبَداً یَقسُو قَلبُهُ ویَرغَبُ فی دُنیا[11]

کسى که امید داشته باشد فردا زنده است، به زندگى همیشگى امید بسته است و کسى که به زندگى همیشگى امید داشته باشد، دلش سخت مىشود و به دنیا راغب مىگردد.


11.ثروت:

عنه علیه السلام: إنّ کَثرَةَ المالِ مَفسَدَةٌ للدِّینِ، مَقساةٌ لِلقلوبِ.[12]

بسیارى مال و ثروت، مایه تباهى دین و سختى دل است.


12.نظر به بخیل

عنه علیه السلام: النَّظَرُ إلَى البَخیلِ یُقسی القَلبَ.[13]

نگاه کردن به شخص بخیل، دل را سخت مىگرداند.


13.ریختن خاک روی قبر فامیل نزدیک

الإمامُ الصّادقُ علیه السلام: أنهاکُم أن تَطرَحُوا التُّرابَ على ذَوی الأرحامِ؛ فإنّ ذلکَ یُورِثُ القَسوَةَ فی القَلبِ، ومَن قَسا قَلبُهُ بَعُدَ مِن رَبِّهِ.[14]

شما را از ریختن خاک روى [جنازه] خویشاوندانتان نهى مىکنم؛ زیرا این کار، سختدلى به بار مىآورد و هر که دلش سخت گردد، از پروردگارش دور مىشود.


14.نقض میثاق الهی

وَ لَقَدْ أَخَذَ اللَّهُ مِیثاقَ بَنِی إِسْرائِیلَ وَ بَعَثْنا مِنْهُمُ اثْنَیْ عَشَرَ نَقِیباً وَ قالَ اللَّهُ إِنِّی مَعَکُمْ لَئِنْ أَقَمْتُمُ الصَّلاةَ وَ آتَیْتُمُ الزَّکاةَ وَ آمَنْتُمْ بِرُسُلِی وَ عَزَّرْتُمُوهُمْ وَ أَقْرَضْتُمُ اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً لَأُکَفِّرَنَّ عَنْکُمْ سَیِّئاتِکُمْ وَ لَأُدْخِلَنَّکُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ فَمَنْ کَفَرَ بَعْدَ ذلِکَ مِنْکُمْ فَقَدْ ضَلَّ سَواءَ السَّبِیلِ»

و به تحقیق خداوند از بنى ‏اسرائیل پیمان گرفت، و از میان آنان دوازده سرپرست (براى دوازده طایفه) برانگیختیم، و خداوند (به آنان) فرمود: من با شمایم، اگر نماز به پا دارید و زکات بپردازید و به پیامبرانم ایمان آورده و یارى‏ شان کنید وبه خداوند قرض نیکو دهید، قطعاً گناهانتان را مى ‏پوشانم و شما را به باغ‏هایى وارد مى‏ کنم که نهرها زیر (درختان) آن جارى است. پس از این، هر کس از شما کافر شود، به راستى از راه راست منحرف گشته است.

فَبِما نَقْضِهِمْ مِیثاقَهُمْ لَعَنَّاهُمْ وَ جَعَلْنا قُلُوبَهُمْ قاسِیَةً یُحَرِّفُونَ الْکَلِمَ عَنْ مَواضِعِهِ وَ نَسُوا حَظًّا مِمَّا ذُکِّرُوا بِهِ وَ لا تَزالُ تَطَّلِعُ عَلى‏ خائِنَةٍ مِنْهُمْ إِلَّا قَلِیلًا مِنْهُمْ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَ اصْفَحْ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ»[15]

پس (بنى ‏اسرائیل را) به خاطر شکستن پیمانشان لعنت کردیم (و از رحمت خویش دور ساختیم) و دل‏هایشان را سخت گردانیدیم. آنان کلمات (الهى) را از جایگاه‏هاى خود تحریف مى ‏کنند و بخشى از آنچه را به آنان تذکّر داده شده بود فراموش کردند، و تو همواره بر خیانتى از آنان آگاه مى ‏شوى (هر روز توطئه و خیانتى تازه دارند) مگر اندکى از ایشان (که سنگدل و تحریف‏گر و خائن نیستند). پس، از آنان درگذر و از لغزش‏ هایشان چشم بپوش. همانا خداوند نیکوکاران را دوست مى‏ دارد.

 

میثاق بنی اسرائیل با خدا : یاری دین بوسیله ی اقامه نماز، پرداخت زکات، ایمان و نصرت جانشینان پیامبر و رهبران الهی، انفاق اموال در مسیر یاری رهبر الهی.

میثاق  و تعهد خدا : نصرت و همراهی بنی اسرائیل در حیات دنیوی و اخروی

بنی اسراییل بخاطر عدم انجام این امور دچار قساوت قلب گردیدند و امت پیامبر اسلام نیز به همین علت، دچار قساوت قلب گردیده اند.



[1]میزان الحکمة ؛ ج9-عربى ؛ ص531

[2]تحف العقول ؛ النص ؛ ص89

[3] الخصال: 126/ 122.

[4]میزان الحکمة ؛ ج9-عربى ؛ ص532 - تنبیه الخواطر: 2/ 120.

[5] میزان الحکمة ؛ ج9-عربی ؛ ص532

[6] بحار الأنوار: 14/ 309/ 17.

[7] میزان الحکمة ؛ ج9-عربی ؛ ص532 - الکافی: 2/ 329/ 1.

 [8]میزان الحکمة ؛ ج9-عربى ؛ ص532 -  علل الشرائع: 81/ 1.

[9] ( 6). کشف الغمّة: 3/ 140.

[10] حدید (57)، آیه 16

[11] میزان الحکمة ؛ ج9-عربى ؛ ص532

[12] میزان الحکمة ؛ ج9-عربى ؛ ص533 - تحف العقول: 199.

[13] میزان الحکمة ؛ ج9-عربى ؛ ص533 - تحف العقول: 214.

 [14]میزان الحکمة ؛ ج9-عربى ؛ ص533 - الدعوات: 269/ 767.

[15] سوره مائده، آیه 12-13

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۵/۲۱
علی مویدی

نظرات  (۲)

سلام خسته نباشید 
ممنون که برای فهم بهتر مطلبتون را روانتر ارایه کردید.
سلام علیکم،
مطالب جالب و جدیدی برای من بود ضمن تشکر ، لطفا در مورد وضع بحرانی حجاب در جامعه و وظیفه مومن در آخرالزمان  مطلب بگذارید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">