بسوی ظهور

مهدویت و آخرالزمان از منظر ادیان ابراهیمی

بسوی ظهور

مهدویت و آخرالزمان از منظر ادیان ابراهیمی

بسوی ظهور

امیرالمومنین (ع): «هرکس در ذلّت فراگیری دانش، ساعتی صبر نکند، در ذلّت جهل، تا ابد، باقی خواهد ماند.»

بسوی ظهور(3):کلید فهم قرآن و برترین دانش

چهارشنبه, ۵ خرداد ۱۳۹۵، ۰۸:۰۶ ب.ظ

در بسوی ظهور(1و2) بیان شد که خلاصه ی همه ی تعالیم انبیاء در«لا اله الاالله» خلاصه میشود، خلاصه ی قرآن، تورات، انجیل و زبور در همین یک کلمه است، لذا پیامبر اکرم فرمود: برترین علم و دانش از میان همه ی دانش ها، فهم «لا اله الا الله » میباشد، زیرا ریشه ی درخت دین و اساس همه ی معارف و تعالیم انبیاء خلاصه در همین کلمه ی طیّبه است، و اگر کسی این کلمه را نفهمید، به هیچ وجه سایر معارف را بدرستی نخواهد فهمید و کلید فهم قرآن، در فهم آن نهفته است:

« أَ لَمْ تَرَ کَیْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً کَلِمَةً طَیِّبَةً کَشَجَرَةٍ طَیِّبَةٍ أَصْلُها ثابِتٌ وَ فَرْعُها فِی السَّماء* تُؤْتىِ أُکُلَهَا کُلَّ حِینِ  بِإِذْنِ رَبِّهَا  وَ یَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَذَکَّرُون‏»[1]

مومن بخاطر اعتقاد به همین کلمه در قلبش، در چهار فصل و در همه ی زمانها میوه ی اعمال صالحه را ثمر میدهد، و اعمال صالح بواسطه ی همین اعتقاد پذیرفته میشود و به آسمان بالا میرود:

عن ابن عباس رضى الله عنهما فی قوله‏: «أَ لَمْ تَرَ کَیْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا کَلِمَةً طَیِّبَةً» شهادة ان لا اله الا الله‏ «کَشَجَرَةٍ طَیِّبَةٍ» و هو المؤمن‏ «أَصْلُها ثابِتٌ»‏ یقول لا اله الا الله ثابت فی قوله المؤمن‏ «وَ فَرْعُها فِی السَّماءِ» یقول یرفع بها عمل المؤمن إلى السماء[2]

و ریشه ی همه ی انحرافات و مشکلات بشریت از جمله غیبت امام مهدی عج، ریشه در نفهمیدن همین یک کلمه است، ان شاءالله در آینده به آن میپردازیم.

امّا تفسیر«لا اله الا الله»:

از آن جایی که،«اله» به معنای معبود است[3]، پس معنایش میشود: معبودی جز خداوند نیست، و فقط خداوند باید مورد بندگی و پرستش قرار گیرد و دیگران را نباید بندگی کرد.

و هدف میانی از خلقت بشر و آمدنش در دنیا، همین مطلب میباشد: «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِیَعْبُدُون‏»[4]

و «صراط مستقیم» نیز همین بندگی خداست، که تنها دعای واجب، هدایت به سوی آن میباشد:

«وَ أَنِ اعْبُدُونی‏ هذا صِراطٌ مُسْتَقیم‏»[5]

 «إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ نَسْتَعِین‏* اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِیم»‏

و هدف از حکومت مهدوی نیز همین بندگی و پرستش خداوند میباشد:

«وَعَدَ اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ ... یَعْبُدُونَنی‏ لا یُشْرِکُونَ بی‏ شَیْئاً وَ مَنْ کَفَرَ بَعْدَ ذلِکَ فَأُولئِکَ هُمُ الْفاسِقُون‏»[6]

لذا در مسجد جمکران در دو رکعت نماز امام زمان عج باید 100مرتبه بگوییم« إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ نَسْتَعِین»، زیرا تقرّب به حضرت، علّت ظهور، وظائف منتظران و در یک کلمه سعادت دنیا و آخرت، در بندگی خدا ست و عامل غیبت و شقاوت و دوری از حضرت بندگی غیر خداست.

امّا مسأله ی مهمتر این است که عبادت و بندگی خدا به چه معناست که در بسوی ظهور (4) به آن میپردازیم.



[1] سوره ابراهیم، آیه 24-25،« آیا ندیدى چگونه خداوند «کلمه طیبه» (و گفتار پاکیزه) را به درخت پاکیزه‏اى تشبیه کرده که ریشه آن (در زمین) ثابت، و شاخه آن در آسمان است؟! هر زمان میوه خود را به اذن پروردگارش مى‏دهد. و خداوند براى مردم مثلها مى‏زند، شاید متذکّر شوند (و پند گیرند)! »

[2] الدر المنثور فى تفسیر المأثور ،ج‏4، 75    

[3] الصحاح، ج‏6، ص: 2223

[4] سوره ذاریات،آیه 56

[5] سوره یس،آیه 61،«فقط مرا بندگی کنید که راه مستقیم همین است.»

[6] سوره نور،آیه55،« خدا به کسانى از شما که ایمان آورده و کارهاى شایسته کرده‏اند وعده کرده که شما را در این سرزمین جانشین دیگران کند، ... تا مرا عبادت کنند و چیزى را با من شریک نکنند و هر کس پس از این کافر شود آنان خود عصیان‏پیشگانند

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۳/۰۵
علی مویدی

نظرات  (۱)

بسیار عالی 
منتظر ادامه مطالب جذاب و پر محتواتون هستیم.  :) 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">