توقیع امام مهدی عج در مورد خالقیت و رازقیت ائمه علیهم السّلام
محمّد بن على بن حسین بن موسى بن بابویه یا ابو الحسن على بن احمد دلّالى قمى یکى از این دو نفر گفته است: تعدادى از شیعیان درباره اینکه خداوند متعال خلق کردن و روزى دادن را به ائمّه علیهم السّلام تفویض [و واگذار] کرده است یا نه، اختلاف کردند.
عدّه اى گفتند: این امر محال است و بر خداوند متعال جایز نیست که این کار را انجام دهد، چون فقط خداوند مى تواند اجسام را خلق کند و عدّه اى هم گفتند:
خود خداوند تعالى ائمّه را بر این کار قادر مى فرماید و به ایشان تفویض مى فرماید، لذا ایشان [به قدرت و اذن الهى] خلق مى کنند و رزق مىدهند. به هرحال اختلاف و نزاع بسیار شدیدى در این مورد به وجود آمد.
در این میان کسى گفت: چرا به ابى جعفر محمّد بن عثمان عمرىّ [نایب خاص حضرت] مراجعه نمى کنید و در اینباره از او سؤال نمى کنید؟ تا اینکه برایتان عقیده حقّ را روشن کند، چون او طریق رسیدن به صاحب الامر- عجل اللّه فرجه- است.
همگى به مراجعه به ابى جعفر رضایت داده و دعوت او را اجابت کردند، بنابراین مسأله را نوشته و برایش فرستادند. از ناحیه مقدسه برایشان توقیع خارج شد که به این ترتیب است:
تحقیقا خداوند تبارک و تعالى است که اجسام را خلق کرده و ارزاق را تقسیم کرده است، به جهت اینکه نه جسم است و نه در جسمى حلول کرده، چیزى شبیه او نیست و شنونده و داناست. و امّا امامان علیهم السّلام پس ایشان از خداوند مسألت مى کنند و حقّ تعالى خلق مىکند، و آنها مى خواهند و خداوند رزق مى دهد. یعنى خداوند به خاطر بزرگى حقّ ایشان درخواستشان را اجابت مى فرماید.
وَ أَخْبَرَنَا الْحُسَیْنُ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِی الْعَبَّاسِ أَحْمَدَ بْنِ عَلِیِّ بْنِ نُوحٍعَنْ أَبِی نَصْرٍ هِبَةِ اللَّهِ بْنِ مُحَمَّدٍ الْکَاتِبِ قَالَ حَدَّثَنِی أَبُو الْحَسَنِ أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ تربک [بُرَیْکٍ] الرُّهَاوِیُّ قَالَ حَدَّثَنِی أَبُو جَعْفَرٍ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ بْنِ مُوسَى بْنِ بَابَوَیْهِ أَوْ قَالَ أَبُو الْحَسَنِ [عَلِیُّ بْنُ]أَحْمَدَ الدَّلَّالُ الْقُمِّیُّ قَالَ: اخْتَلَفَ جَمَاعَةٌ مِنَ الشِّیعَةِ فِی أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فَوَّضَ إِلَى الْأَئِمَّةِ ص أَنْ یَخْلُقُوا أَوْ یَرْزُقُوا فَقَالَ قَوْمٌ هَذَا مُحَالٌ لَا یَجُوزُ عَلَى اللَّهِ تَعَالَى لِأَنَّ الْأَجْسَامَ لَا یَقْدِرُ عَلَى خَلْقِهَا غَیْرُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ قَالَ آخَرُونَ بَلِ اللَّهُ تَعَالَى أَقْدَرَ الْأَئِمَّةَ عَلَى ذَلِکَ وَ فَوَّضَهُ إِلَیْهِمْ فَخَلَقُوا وَ رَزَقُوا وَ تَنَازَعُوا فِی ذَلِکَ تَنَازُعاً شَدِیدا فَقَالَ قَائِلٌ مَا بَالُکُمْ لَا تَرْجِعُونَ إِلَى أَبِی جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عُثْمَانَ الْعَمْرِیِّ فَتَسْأَلُونَهُ عَنْ ذَلِکَ فَیُوَضِّحَ لَکُمُ الْحَقَّ فِیهِ فَإِنَّهُ الطَّرِیقُ إِلَى صَاحِبِ الْأَمْرِ عَجَّلَ اللَّهُ فَرَجَهُ فَرَضِیَتِ الْجَمَاعَةُ بِأَبِی جَعْفَرٍ وَ سَلَّمَتْ وَ أَجَابَتْ إِلَى قَوْلِهِ فَکَتَبُوا الْمَسْأَلَةَ وَ أَنْفَذُوهَا إِلَیْهِ فَخَرَجَ إِلَیْهِمْ مِنْ جِهَتِهِ تَوْقِیعٌ نُسْخَتُهُ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى هُوَ الَّذِی خَلَقَ الْأَجْسَامَ وَ قَسَمَ الْأَرْزَاقَ لِأَنَّهُ لَیْسَ بِجِسْمٍ وَ لَا حَالَ فِی جِسْمٍ لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیْءٌ وَ هُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ وَ أَمَّا الْأَئِمَّةُ ع فَإِنَّهُمْ یَسْأَلُونَ اللَّهَ تَعَالَى فَیَخْلُقُ وَ یَسْأَلُونَهُ فَیَرْزُقُ إِیجَاباً لِمَسْأَلَتِهِمْ وَ إِعْظَاماً لِحَقِّهِمْ.[1].[2]