نقش قمیان در دفاع از حق و نصرت امام مهدى علیه السلام
بحار الأنوار: بِإِسنادِهِ[1] عَن عَفّانَ البَصرِیِّ، عَن أبی عَبدِ اللَّهِ علیه السلام قالَ: قالَ لی: أتَدری لِمَ سُمِّیَ «قُمَّ»؟ قُلتُ: اللَّهُ ورَسولُهُ وأَنتَ أعلَمُ! قالَ: إنَّما سُمِّیَ «قُمَّ» لِأَنَّ أهلَهُ یَجتَمِعونَ مَعَ قائِمِ آلِ مُحَمَّدٍ- صَلَواتُ اللَّهِ عَلَیهِ-، ویَقومونَ مَعَهُ ویَستَقیمونَ عَلَیهِ ویَنصُرونَهُ.
بحار الأنوار- با سندش به نقل از عفّان بصرى-: امام صادق علیه السلام به من فرمود: «آیا مىدانى چرا قم را" قم" نامیدهاند؟».
گفتم: خداوند و پیامبرش و شما بهتر مىدانید.
فرمود: «آن را قم نامیدند؛ چرا که اهلش به گرد قائم خاندان محمّد- که درودهاى خدا بر او باد- جمع مىشوند و با او قیام مىکنند و همراه او پایدارى مىورزند و وى را یارى مىدهند».[2]
بحار الأنوار: عَن عَلِیِّ بنِ عیسى، عَن عَلِیِّ بنِ مُحَمَّدٍ الرَّبیعِ، عَن صَفوانَ بنِ یَحیى بَیّاعِ السّابِرِیِّ، قالَ: کُنتُ یَوماً عِندَ أبِی الحَسَنِ علیه السلام فَجَرى ذِکرُ «قُمَّ» وأَهلِهِ ومَیلِهِم إلَى المَهدِیِّ علیه السلام، فَتَرَحَّمَ عَلَیهِم وقالَ:
رَضِیَ اللَّهُ عَنهُم. ثُمَّ قالَ:
إنَّ لِلجَنَّةِ ثَمانِیَةَ أبوابٍ وواحِدٌ مِنها لِأَهلِ «قُمَّ»، وهُم خِیارُ شیعَتِنا مِن بَینِ سائِرِ البِلادِ، خَمَّرَ اللَّهُ تَعالى وِلایَتَنا فی طینَتِهِم.
بحار الأنوار- با سندش به نقل از صفوان بن یحیى بیّاع سابرى-: روزى نزد امام کاظم علیه السلام بودم. سخن از قم و اهل آن و تمایل آنان به مهدى علیه السلام به میان آمد. امام علیه السلام برایشان طلب رحمت کرد و فرمود: «خدا از آنان خشنود باشد!». سپس فرمود:
«بهشت، هشت در دارد که یکى از آنها براى قمیان است و آنان برگزیدگان شیعیان ما از میان دیگر شهرها هستند. خداوند متعال، ولایت ما را با سرشت ایشان عجین کرده است».[3]
بحار الأنوار: رَوى بَعضُ أصحابِنا، قالَ: کُنتُ عِندَ أبی عَبدِ اللَّهِ علیه السلام جالِساً، إذ قَرَأَ هذِهِ الآیَةَ: «فَإِذا جاءَ وَعْدُ أُولاهُما بَعَثْنا عَلَیْکُمْ عِباداً لَنا أُولِی بَأْسٍ شَدِیدٍ فَجاسُوا خِلالَ الدِّیارِ وَ کانَ وَعْداً مَفْعُولًا».
فَقُلنا: جُعِلنا فِداکَ، مَن هؤُلاءِ؟ فَقالَ ثَلاثَ مَرّاتٍ: هُم وَاللَّهِ أهلُ «قُمّ».
بحار الأنوار- به نقل از یکى از یاران ما-: نزد امام صادق علیه السلام نشسته بودم که این آیه:
«هنگامى که موعد [کیفر] نخستین گردنکشى فرا رسد، بندگانى سخت جنگاور را از خودمان بر شما مىگماریم تا درون خانههایتان را بکاوند و این، وعدهاى شدنى است» را خواند.
گفتم: فدایت شویم! این بندگان کیستند؟
سه بار فرمود: «به خدا سوگند، آنان اهل قم هستند».[4]
بحار الأنوار: عَن عَلِیِّ بنِ عیسى، عَن أیّوبَ بنِ یَحیَى الجَندَلِ، عَن أبِی الحَسَنِ الأَوَّلِ علیه السلام قالَ:
رَجُلٌ مِن أهلِ «قُمَّ» یَدعُو النّاسَ إلَى الحَقِّ، یَجتَمِعُ مَعَهُ قَومٌ کَزُبَرِ[5] الحَدیدِ، لا تُزِلُّهُمُ الرِّیاحُ العَواصِفُ، ولا یَمَلّونَ مِنَ الحَربِ، ولا یَجبُنونَ، وعَلَى اللَّهِ یَتَوَکَّلونَ، وَالعاقِبَةُ لِلمُتَّقینَ.[6]
بحار الأنوار- با سندش به نقل از ایّوب بن یحیى جندل-: امام کاظم علیه السلام فرمود:
«مردى از اهل قم، مردم را به حق فرا مىخواند. گروهى به استوارى پارههاى آهن، گرد او را مىگیرند. توفانهاى شدید، آنها را نمىلغزاند و از نبرد، خسته نمىشوند و هراسان نمىگردند و بر خدا توکّل مىکنند، و فرجام، از آنِ پرهیزگاران است».[7][8]
[1] أی الحسن بن محمّد بن الحسن القُمّی فی کتاب تاریخ قم.
[2] بحار الأنوار: ج 60 ص 216 ح 38( به نقل از: تاریخ قم).
[3] بحار الأنوار: ج 60 ص 216 ح 39( به نقل از: تاریخ قم).
[4] بحار الأنوار: ج 60 ص 216 ح 40( به نقل از: تاریخ قم).
[5] زُبَرُ الحَدیدِ:( بفتح الباء وضمّها) أی قطع الحدید( مجمع البحرین: ج 2 ص 736« زبر»).
[6]دانشنامه امام مهدى «عجل الله فرجه» بر پایه قرآن، حدیث و تاریخ ؛ ج6 ؛ ص15
محمدى رىشهرى، محمد، دانشنامه امام مهدى «عجل الله فرجه» بر پایه قرآن، حدیث و تاریخ، 10جلد، موسسه علمى فرهنگى دار الحدیث، سازمان چاپ و نشر - قم - ایران، چاپ: 1، 1393 ه.ش.
[7] ( 3). بحار الأنوار: ج 60 ص 216 ح 37،( به نقل از: تاریخ قم).
[8] محمدى رىشهرى، محمد، دانشنامه امام مهدى «عجل الله فرجه» بر پایه قرآن، حدیث و تاریخ، 10جلد، موسسه علمى فرهنگى دار الحدیث، سازمان چاپ و نشر - قم - ایران، چاپ: 1، 1393 ه.ش.