بسوی ظهور

مهدویت و آخرالزمان از منظر ادیان ابراهیمی

بسوی ظهور

مهدویت و آخرالزمان از منظر ادیان ابراهیمی

بسوی ظهور

امیرالمومنین (ع): «هرکس در ذلّت فراگیری دانش، ساعتی صبر نکند، در ذلّت جهل، تا ابد، باقی خواهد ماند.»

شیخ صدوق ... ، از سعد بن عبد اللّه قمى، روایت کرده که گفت:        ... 

عرض کردم: مولاى من! مردم، از برگزیدن امام براى خودشان، ممنوع شده‏ اند.

علّت این ممنوعیّت چیست؟

فرمود: «امام مصلح برگزینند یا امام مفسد؟»

عرض کردم: امام مصلح.

فرمود: «آیا امکان دارد مردم به رأى و نظر خود، امام مصلحى انتخاب کنند؛ ولى در واقع، مفسد باشد؟»

عرض کردم: آرى؛

فرمود: «علّت، همین است و اکنون برایت دلیل اقامه مى‏کنم که عقل‏ت پذیراى آن گردد.»

فرمود: «دلیل آن این است: پیامبران الهى که خداوند متعال آنان را برگزید و کتاب‏هاى آسمانى بر آنان نازل کرد و آن‏ها را با وحى و عصمت حمایت نمود تا پیشوایان امّت‏ها باشند و افرادى مانند موسى و عیسى که سرآمد مردم عصر خود بودند و در برگزیدن و انتخاب کردن، شایسته ‏تر، عقل‏شان بیش‏تر و علم‏شان کامل‏تر بود، آیا ممکن بود منافق را به جاى مؤمن برگزینند؟»

عرض کردم: خیر؛

فرمود: موسى کلیم اللّه با وفور عقل و کمال علم و نزول وحى بر او، از سران قوم و بزرگان لشکر خود، براى میقات پروردگارش، هفتاد مرد را برگزید که در ایمان و اخلاص آنان هیچ‏گونه شک و تردیدى نداشت، با این‏که در واقع منافقان را برگزیده بود. خداوند متعال مى‏فرماید:

«وَ اخْتارَ مُوسى‏ قَوْمَهُ سَبْعِینَ رَجُلًا لِمِیقاتِنا»[1]؛

موسى از قوم خود، هفتاد تن از مردان را براى میعادگاه ما برگزید. تا آن‏جا که مى‏فرماید:

«لَنْ نُؤْمِنَ لَکَ حَتَّى نَرَى اللَّهَ جَهْرَةً»[2]؛

اى موسى! ما هرگز به تو ایمان نخواهیم آورد مگر اینکه خدا را آشکارا ببینیم. «فَأَخَذَتْهُمُ الصَّاعِقَةُ بِظُلْمِهِمْ»[3]

به ‏خاطر این ظلم‏ وستم صاعقه آن‏ها را فرا گرفت، وقتى مى‏بینیم خداوند، کسى را که به پیامبرى برگزیده، اشخاص مفسد را به گمان افرادى صالح، انتخاب مى‏کند، یقین پیدا مى‏کنیم که تعیین و اختیار امام، سزاوار کسى جز ذات اقدس الهى که از نهان دل‏ها و راز و اسرار مردم آگاه است، نخواهد بود.

وقتى پیامبر برگزیده خدا، در مقام انتخاب افراد، غیرصالح را انتخاب مى‏کند، به اعتقاد این‏که اهل صلاح ‏اند، اختیار و تعیین مهاجران و انصار نیز، ارزشى ندارد.[4]

 

 



[1] سوره اعراف، آیه 155.

[2]  سوره بقره، آیه 55.

[3]  سوره نساء، آیه 153.

[4] کمال الدین، ج 2، ص 454، ب 43، ح 21.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۹/۰۶
علی مویدی

نظرات  (۲)

مطلب عالی بود.
تشکر بابت مطالبتون

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">