بسوی ظهور

مهدویت از منظر قرآن و روایات

بسوی ظهور

مهدویت از منظر قرآن و روایات

بسوی ظهور

امیرالمومنین (ع): «هرکس در ذلّت فراگیری دانش ساعتی صبر نکند در ذلّت جهل تا ابد باقی خواهد ماند.».

خداوند متعال به اهل ایمانی که اهل تقوی و عمل صالح هستند وعده ی استخلاف و وراثت در زمین داده است، بنابراین کفار، منافقین و مومنانی که اهل تقوی و عمل صالح نباشند، مصداق این وعده ی الهی نخواهند بود، و در حکومت مهدوی حضور نخواهند داشت و نحوه ی استخلاف و وراثت مومنان در امت اسلام به عینه مانند استخلاف مومنان در امت های گذشته است بدین صورت که این وعده ی الهی با نابودی و ریشه کن شدن مجرمان در آخرالزمان با آمدن عذاب استیصال محقق میشود، و سپس مومنان جانشین آنان میگردند و زمین و منافع آن را از آنان به ارث خواهند برد: 

«وَعَدَ اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذینَ مِنْ قَبْلِهِم‏...»[1]

«وَ لَقَدْ کَتَبْنَا فىِ الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِىَ الصَّلِحُون»[2]


 «امام صادق علیه السّلام :« واى بر حال طغیانگران عرب از شرّى که نزدیک شده است.عرض کردم:

فدایت شوم، همراه با قائم از عرب چقدر خواهد بود؟

فرمود: چیز اندکى عرض کردم: بخدا قسم افراد بسیارى این امر را توصیف میکنند (یعنى معتقد بامامت و یا غیبت امام غایب هستند)، فرمود: بناچار باید مردم خالص شوند و جدا و غربال‏ شوند و خلق فراوانى از غربال بدر خواهند رفت.»[3]

 

عَنْ مَنْصُورٍ قَالَ قَالَ لِی أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع‏ یَا مَنْصُورُ إِنَّ هَذَا الْأَمْرَ لَا یَأْتِیکُمْ إِلَّا بَعْدَ إِیَاسٍ وَ لَا وَ اللَّهِ حَتَّى تُمَیَّزُوا وَ لَا وَ اللَّهِ حَتَّى تُمَحَّصُوا وَ لَا وَ اللَّهِ حَتَّى یَشْقَى مَنْ یَشْقَى وَ یَسْعَدَ مَنْ یَسْعَدُ.»[4]

 

حضرت هود همین هشدار به نابودی منحرفان و استخلاف مومنان  را به قوم خود اعلام میکند:

«فَإِن تَوَلَّوْاْ فَقَدْ أَبْلَغْتُکمُ مَّا أُرْسِلْتُ بِهِ إِلَیْکمْ  وَ یَسْتَخْلِفُ رَبىّ‏ قَوْمًا غَیرَکمُ ‏وَ لَا تَضُرُّونَهُ شَیْئا  إِنَّ رَبىّ‏ عَلىَ‏ کلُ ّشىْءٍ حَفِیظ *وَ لَمَّا جَاءَ أَمْرُنَا نجّیْنَا هُودًا وَ الَّذِینَ ءَامَنُواْ مَعَهُ بِرَحْمَةٍ مِّنَّا وَ نجّْینَاهُم مِّنْ عَذَابٍ غَلِیظ»[5]

مومنان قوم نوح پس از هلاکت تکذیب کنندگان، جانشین و وارث آنان شدند، زیرا به آنان نسبت به عذاب الهی هشدار داده شده بود ولی آن را تکذیب و تمسخر میکردند :

«فَکَذَّبُوهُ فَنَجَّیْنَاهُ وَ مَن مَّعَهُ فىِ الْفُلْکِ وَ جَعَلْنَهُمْ خَلَائفَ وَ أَغْرَقْنَا الَّذِینَ کَذَّبُواْ بَایَاتِنَا  فَانظُرْ کَیْفَ کاَنَ عَاقِبَةُ المُنذَرِین‏»[6]

علامه طباطبایی ره  ذیل آیه ی زیر همین مطلب را متذکر میشود:

«وَ أَنْذِرِ النَّاسَ یَوْمَ یَأْتیهِمُ الْعَذابُ فَیَقُولُ الَّذینَ ظَلَمُوا رَبَّنا أَخِّرْنا إِلى‏ أَجَلٍ قَریبٍ نُجِبْ دَعْوَتَکَ وَ نَتَّبِعِ الرُّسُلَ أَ وَ لَمْ تَکُونُوا أَقْسَمْتُمْ مِنْ قَبْلُ ما لَکُمْ مِنْ زَوال‏»[7]

«جمله‏" وَ أَنْذِرِ النَّاسَ یَوْمَ یَأْتِیهِمُ الْعَذابُ" انذار مردم به عذاب استیصال است که نسل ستمکاران را قطع می‏کند. و در تفسیر سوره یونس و غیر آن این معنا گذشت که خداى تعالى در امتهاى گذشته و حتى در امت محمدى این قضاء را رانده که در صورت ارتکاب کفر و ستم دچار انقراضشان می‏کند، و این مطلب را بارها در کلام مجیدش تکرار نموده است.و روزى که چنین عذابهایى بیاید روزیست که زمین را از آلودگى و پلیدى شرک و ظلم پاک می‏کند، و دیگر به غیر از خدا کسى در روى زمین عبادت نمی‏شود، زیرا دعوت، دعوت عمومى است، و مقصود از امت هم تمامى ساکنین عالمند. و وقتى به وسیله عذاب انقراض، شرک ریشه کن شود دیگر جز مؤمنین کسى باقى نمی‏ماند، آن وقت‏ است که دین هر چه باشد خالص براى خدا می‏شود، هم چنان که فرموده:" وَ لَقَدْ کَتَبْنا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصَّالِحُونَ"[8]

وارثان زمین، بندگان صالح یعنی اصحاب امام مهدی عج هستند، کفار، منافقین و مجرمین، بنده ی صالح نیستند، بنابراین آنان هلاک میشوند و مومنان وارث امکانات و دارایی آنان میگردند:

عن أبی جعفر- علیه السّلام- قال: قوله- عزّ و جلّ-: «أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصَّالِحُونَ‏» هم أصحاب المهدیّ- علیه السّلام- آخر الزّمان.»[9]



[1] نور(24)،55

[2] انبیاء(21)،105

[3] الغیبة للنعمانی ؛ النص ؛ ص204،«عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَبِی یَعْفُور عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّهُ سَمِعَهُ یَقُولُ وَیْلٌ لِطُغَاةِ الْعَرَبِ مِنْ شَرٍّ قَدِ اقْتَرَبَ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ کَمْ مَعَ الْقَائِمِ مِنَ الْعَرَبِ قَالَ شَیْءٌ یَسِیرٌ فَقُلْتُ وَ اللَّهِ إِنَّ مَنْ یَصِفُ هَذَا الْأَمْرَ مِنْهُمْ لَکَثِیرفَقَالَ لَا بُدَّ لِلنَّاسِ مِنْ أَنْ یُمَحَّصُوا وَ یُمَیَّزُوا وَ یُغَرْبَلُوا وَ یَخْرُجُ مِنَ الْغِرْبَالِ خَلْقٌ کَثِیر

[4] الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏1 ؛ ص370،« از منصور که امام صادق (ع) به او فرمود: اى منصور، به راستى این امر براى شما پیش نیاید مگر پس از نومیدى و نه به خدا تا جدا شوید و نه به خدا تا خاص گردید و نه به خدا تا هر که باید بدبخت شود و هر که شاید سعادتمند گردد.»

[5] هود(11)،57-58،«پس اگر روى برگردانید، من رسالتى را که مأمور بودم به شما رساندم؛ و پروردگارم گروه دیگرى را جانشین شما مى‏کند؛ و شما کمترین ضررى به او نمى‏رسانید؛ پروردگارم حافظ و نگاهبان هر چیز است!»

و هنگامى که فرمان ما فرا رسید، «هود» و کسانى را که با او ایمان آورده بودند، به رحمت خود نجات دادیم؛ و آنها را از عذاب شدید، رهایى بخشیدیم!»

[6] یونس،73،«امّا آنها او را تکذیب کردند! و ما، او و کسانى را که با او در کشتى بودند، نجات دادیم؛ و آنان را جانشین (و وارث کافران) قرار دادیم؛ و کسانى را که آیات ما را تکذیب کردند، غرق نمودیم! پس ببین عاقبت کار کسانى که انذار شدند (و به انذار الهى اهمیّت ندادند)، چگونه بود!»

 

[7]ابراهیم(14)،44،«

و مردم را از روزى که عذاب الهى به سراغشان مى‏آید، بترسان! آن روز که ظالمان مى‏گویند: «پروردگارا! مدّت کوتاهى ما را مهلت ده، تا دعوت تو را بپذیریم و از پیامبران پیروى کنیم!» (امّا پاسخ مى‏شنوند که:) مگر قبلًا سوگند یاد نکرده بودید که زوال و فنایى براى شما نیست؟!»

[8] ترجمه تفسیر المیزان،ج‏12، 120    

[9] تفسیر کنز الدقائق و بحر الغرائب    ج‏8    483

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۳/۲۰
علی مویدی

عذاب آخرالزمان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">